Skandia Liv sänker räntan på försäkringskapitalet

Skandia Liv sänker räntan på försäkringskapitalet Från den 1 augusti 2002 sänker Skandia Liv räntan på kundernas existerande försäkringskapital till 1,5 procent före skatt. Denna sänkning påverkar inte försäkringarnas garanterade värden. För nya premier som betalas från och med idag är räntan oförändrat 3 procent före skatt. Den senaste tidens extrema utveckling på världens aktiemarknader har för Skandia Liv, liksom för övriga försäkringsbolag, lett till en fortsatt negativ kapitalavkastning. Bolaget väljer därför att nu sänka räntan för gammalt sparande med 1,5 procent. Trots att värdet på bolagets tillgångar nu har sjunkit en del är Skandia Liv ett av marknadens mest solventa bolag och de garanterade åtagandena är på intet sätt i fara. Marie-Louise Wenander, chefaktuarie Skandia Liv säger i en kommentar: "Sänkningen av räntan måste ses i ett längre perspektiv eftersom försäkringssparande är ett långsiktigt sparande. Under perioden augusti1997 till och med juli 2002 så kunde vi till exempel gottskriva våra gamla kunder en genomsnittlig återbäringsränta på 12,6 procent." Kontaktpersoner: Ola Ramstedt, VD Skandia Liv, tel: 08-788 31 03 Marie-Louise Wenander, Chefaktuarie Skandia Liv, tel: 08-788 46 65 Livförsäkringsaktiebolaget Skandia (publ) 103 50 Stockholm Telefon vx 08-788 1000 Telefax 08-788 2525 http://www.skandia.se Besöksadress: Sveavägen 44 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/22/20020722BIT00540/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/22/20020722BIT00540/wkr0002.pdf

Skandia är ett ledande livbolag i Sverige. Vi har gett människor ekonomisk trygghet i 160 år och har en stark tradition av produktutveckling och samhällsengagemang. Vi skapar ett rikare liv för människor genom lösningar för pension, hälsa och sparande. Vi har 2 miljoner kunder, 2500 medarbetare och ett förvaltat kapital på cirka 600 miljarder kronor. Läs mer på www.skandia.se