Skandia Liv tar över Länsförsäkringar Livs bestånd av kommunala bolag

Pressmeddelande 20070831

Skandia Liv kommer att ta över Länsförsäkringar Livs bestånd av förmånsbestämda tjänstepensioner för kommunala bolag under hösten, om Finansinspektionen godkänner överlåtelsen. Alla berörda kunder har redan blivit informerade.

Torbjörn Callvik, Affärschef inom Skandia Liv säger:

"Skandia Liv har både bra administration och en stark finansiell ställning som ger våra kunder en hög återbäring. Med förvärvet kan vi nu kraftsamla kring ett nytt kundsegment".

Hans-Åke Johnsson, chef för Marknadsstöd inom affärsområde Företag på Länsförsäkringar Liv fortsätter:

"De kommunala bolagens tjänstepensioner är inte en del av vår kärnaffär och det är därför som vi nu överlåter denna verksamhet till Skandia Liv"

Skandia är ett ledande livbolag i Sverige. Vi har gett människor ekonomisk trygghet i 160 år och har en stark tradition av produktutveckling och samhällsengagemang. Vi skapar ett rikare liv för människor genom lösningar för pension, hälsa och sparande. Vi har 2 miljoner kunder, 2500 medarbetare och ett förvaltat kapital på cirka 600 miljarder kronor. Läs mer på www.skandia.se