• Skandia/

Skandia om pensionsöverenskommelsen: Bra signal men fler unga behöver arbeta tidigare

Idag presenterade regeringen och alliansens partier en omfattande principöverenskommelse om framtidens pensioner. Den lägsta pensionsåldern höjs till 64 år – och rätten att stanna kvar på arbetet till 69 år. I uppgörelsen stärks även skyddet för de fattigaste pensionärerna, och oseriösa fonder ska helt rensas bort. Såhär kommenterar Skandias pensionsekonom Mattias Munter förslagen:

-         Överenskommelsen spänner över en lång rad områden men lämnar samtidigt de flesta frågor obesvarade. Pensionsåldern var en central fråga som behövde lösas men i övrigt kan vi se fram emot fler utredningar och långa förhandlingar om man vill knyta ihop alla lösa trådar som lämnas i uppgörelsen, säger Skandias pensionsekonom Mattias Munter.

En viktig fråga som pensionsgruppen inte fokuserar tillräckligt på i överenskommelsen är den sena etableringsåldern på den svenska arbetsmarknaden. Här saknas helt konkreta förslag.

-         Det är bra med en höjning av den lägsta uttagsåldern från 61 till 64 år. Beslutet skickar en tydlig signal om vikten av ett längre arbetsliv. I takt med att vi blir äldre behöver vi också arbeta fler år – så ser ekvationen ut. Men debatten inför beslutet har varit alltför enkelriktad. Lika viktigt som det är att fler jobbar längre upp i åldrarna, lika viktigt är det att fler börjar arbeta tidigare. Sverige har idag en av världens högsta examensåldrar, nästan 30 år. En ung person som väljer att backpacka ett år i Asien efter sina studier istället för att börja arbeta kan förlora 90 000 kr i minskat pensionskapital”, fortsätter Skandias pensionsekonom Mattias Munter.

En del av förslagen i överenskommelsen kopplade till premiepensionssystemet är mycket lika de förslag Skandia i somras presenterade i rapporten ”Pensioner vid ett vägskäl”. Erfarenheten från vårt eget bredare fondtorg är att efterfrågan på så många fonder inte finns och att även den mest aktive kundens behov kan mötas med ett mindre antal fonder.

-         Det har visat sig att 900 olika fonder är för många och de aktiva valen för få inom premiepensionssystemet. Därför är det bra att man nu tar lärdom från hur man byggt upp tjänstepensionssidan. Förslaget om ett upphandlat fondtorg är ett sådant exempel på där man drar nytta av de erfarenheterna. Vår bedömning är att en första kvalitetsgranskning skulle kunna innebära ett fondtorg på cirka 200-300 fonder. Det blir resultatet när vi gör en liknande resa.”, avslutar Mattias Munter.

Carl Otto Berg, presskontakt, 0708-339052
carl.otto.berg@skandia.se

Pressrum inklusive foton finns på Skandia.se.

Om Skandia
Skandia är ett ledande pensionsbolag som har gett människor ekonomisk trygghet i 160 år och har en stark tradition av produktutveckling och samhällsengagemang. Vi skapar ett rikare liv för människor genom lösningar för pension, hälsa och sparande. Vi har 2 miljoner kunder, 2500 medarbetare och ett förvaltat kapital på 600 miljarder kronor. Läs mer på www.skandia.se