Skandia slutar erbjuda strukturerade produkter

Skandia har beslutat att inte längre erbjuda strukturerade produkter. Avvecklingen är ett resultat av den kundägda bolagsformen och vår strategi som fokuserar på kärnaffären – pension och ekonomisk trygghet.

Skandia ser kontinuerligt över produktutbudet och har som ett resultat av det beslutat att inte längre erbjuda strukturerade produkter. Skandia är inne i en förändringsprocess där vi tydligare riktar vårt erbjudande mot pension och långsiktigt sparande i enlighet med bolagets strategi.

– Strukturerade produkter har varit en kompletterande produkt i Skandias erbjudande och kommande regelverk innebär kostsamma investeringar. I takt med vikande efterfrågan och en problematisk incitamentsstruktur har Skandia i en samlad bedömning valt att avveckla produktområdet, säger Skandias koncernchef, Frans Lindelöw.

Kundernas befintliga innehav i strukturerade produkter påverkas inte av förändringen. Köp av nya strukturerade produkter kommer inte längre vara möjligt efter att pågående emissioner stänger.

Pontus Haag, presschef, 08-788 47 12
pontus.haag@skandia.se

Pressrum inklusive foton: http://www.skandia.se/press

Skandia är ett ledande livbolag i Sverige. Vi har gett människor ekonomisk trygghet i 160 år och har en stark tradition av produktutveckling och samhällsengagemang. Vi skapar ett rikare liv för människor genom lösningar för pension, hälsa och sparande. Vi har 2 miljoner kunder, 2500 medarbetare och ett förvaltat kapital på 600 miljarder kronor. Läs mer på www.skandia.se