Skandia stödjer ideella föreningen Mattecentrum

Skandia stöttar Mattecentrum med 100 000 kronor. Skandias stiftelse Idéer för livet har tidigare stöttat föreningen, vilket ledde till att de kunde etablera två nya räknestugor i mångfaldsområden. Nu går Skandia in som stugvärd för en av föreningens räknestugor på Thorildsplans gymnasium i Stockholm.

Skandias stiftelse Idéer för livet har sedan 1987 delat ut 3522 stipendier till projekt för barn och unga. Flera små projekt som Skandia stöttat har vuxit sig till stora ideella organisationer och Mattecentrum är ett sådant exempel. Stiftelsens tidigare stöd till Mattecentrum räckte bland annat till ett helt års matematikstudier för 500 barn och räknestugan vid Thorildsplan kommer att kunna hållas öppen under ett läsår med stödet från Skandia.

De senaste 20 åren har Skandia gett sina medarbetare möjlighet att engagera sig ideellt. Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia nyttjar den möjligheten och blir nu seniorambassadör för Mattecentrum.

– Från mitt perspektiv som pensionsekonom är matematiska färdigheter särskilt viktigt att få med sig från grundskola och gymnasium. Det ger grunden till en finansiell förmåga som innebär att man lättare kan hantera sin vardagsekonomi och sitt sparande. Tyvärr ser vi idag allt fler unga som hamnar i skuldfällan och det är inte orimligt att dra paralleller till bristande grundläggande kunskaper i matematik. Att investera i mattekunskaper känns därför verkligen som en idé för livet, säger Mattias Munter.

– Sverige behöver fler människor som är duktiga i matematik. Därför är det jätteroligt att Skandia nu går in och stöttar skolelevernas mattestudier, säger Karolina Lisslö, Mattecentrums generalsekreterare.

Om Skandia Idéer för livet
Sedan 1987 har Idéer för livet varit Skandias satsning på Sveriges barn och ungdomar. Idéer för livet verkar genom att ta fram metoder, processer och initiativ för skolor, kommuner, frivilligorganisationer och för Eldsjälar. Verksamheten fokuserar på att synliggöra utanförskapets pris och visa på förebyggande insatsers värde med hjälp av forskning och metodutveckling, stödja ideella projekt och Eldsjälar med stipendier, volontärarbete, verktyg och nätverk samt att utveckla metoder som stärker barn och ungas självkänsla. www.ideerforlivet.se.

Om Mattecentrum
Mattecentrum är en ideell förening som varje månad hjälper massor av barn och ungdomar med matematik. Idag finns 87 räknestugor i 27 städer. Räknestugorna har öppet under skolåret och bemannas av volontärer som till vardags arbetar med matematik, som ingenjörer, matematiker och naturvetare. Hjälpen i räknestugorna är alltid gratis och alla som pluggar matte på högstadie- och gymnasienivå är välkomna.
www.mattecentrum.se.

Mattias Munter, pensionsekonom Skandia, 08-788 14 37
Sara Hägg Liljedal, informationsansvarig Skandia, 08-788 41 63
Karolina Lisslö, generalsekreterare Mattecentrum, 0768-10 11 20