Skandia utmanar storbankernas dolda bolånevillkor

Skandia byter bolånepriser, så att kunderna nu kan få individuella rabatter utifrån flera olika kriterier. Men till skillnad från hur det fungerar hos storbankerna så är Skandias alla räntor och rabatter helt öppna och tillgängliga på Skandias hemsida, en kund som kvalificerar för en rabatt får den automatiskt, utan att behöva förhandla, och rabatterna försvinner inte efter en viss tid. Skandia hoppas, utöver att locka nya kunder, även att bidra till att stärka konsumenternas ställning på bolånemarknaden.

– Våra kunder har berättat för oss hur frustrerade de är över de dolda villkoren på bolånemarknaden, som gör att alla som vill få en riktigt låg ränta måste pruta. Som kundstyrt bolag tycker vi att kunderna ska kunna läsa svart på vitt på bankens hemsida vilka räntor som gäller och vilka rabatter man kan få – redan innan man ansöker. Och man ska inte behöva argumentera och pruta för att få rabatterna man förtjänar, eller upptäcka ett år senare att rabatten har försvunnit och att man måste förhandla igen för att få den tillbaka. Det här vill vi förändra, säger Öyvind Thomassen, Skandias bankchef.

Den maximala, individuella rabatten på bolån i Skandia uppgår i dagsläget till 0,65 procent, vilket ger en tremånadersränta på 2,04 procent med dagens ränteläge. Kriterierna som kan ge rabatt är låg belåningsgrad, stor lånevolym, vardagsekonomi i Skandia, månadssparande och ett sparkapital*. Utformningen av rabatterna har tagits fram tillsammans med kunderna under det senaste året.

– För en bolånetagare idag som vill få en schysst, individuell rabatt krävs det att man tar ledigt från jobbet, har möten med tre-fyra banker och dessutom ringer tillbaka till dem efter att man fått deras första erbjudanden, för att de ska sänka räntan ännu en omgång. Vår ambition är att man istället ska kunna få fram sin individuella ränta på 45 sekunder på vår hemsida. Det kommer öka konkurrensen, men framförallt skapa en effektivare bolånemarknad, som fungerar på kundernas istället för storbankernas villkor, säger Öyvind Thomassen.

Skandia har redan tidigare haft bolånepriser med öppna rabattsatser. Men möjligheterna till att få individuella rabatter har varit begränsad, då enbart lånevolym varit rabattgrundande. Med de nya priserna blir Skandia Sveriges första bank som erbjuder helt öppna, individuella rabatter baserade på en kunds hela ekonomi.

Alla Skandias befintliga bolånekunder har självklart möjlighet att byta till nya, individuella priser. Kunderna meddelas om det inför villkorsändringsdag för sina lån.

Skandias tre löften om bolånepriser

• Öppna priser och rabatter – inga dolda villkor. Du ska kunna läsa svart på vitt på bankens hemsida vilka räntor som gäller och vilka rabatter du kan få – redan innan du ansöker.
  • Billiga bolån utan prutande. Du ska kunna sänka din ränta genom att vara en bra kund, men du ska inte behöva argumentera och pruta för att få rabatterna som du förtjänar. Och du ska kunna lita på att du får ett lika billigt bolån som grannen, om era förutsättningar är desamma.
  • Rabatter utan bäst före-datum. Du ska kunna lita på att löftet du får från början fortsätter gälla. Du ska inte behöva riskera att lockas in i en bank med rabatter som försvinner efter ett år och aldrig kommer tillbaka, eller vara tvungen att själv komma ihåg att ringa banken för att be om att få behålla dina rabatter.

Du hittar Skandias öppna bolånepriser på www.skandia.se/bolan. Där kan du självklart se hur låg ränta man får med olika förutsättningar.

* Betalningsanmärkningar och andra uppgifter inhämtade från kreditupplysning eller betalningshistorik i Skandia kan resultera i att en kunds låneansökan avslås helt eller att rabatten blir lägre.

Öyvind Thomassen, bankchef Skandia, 08-463 62 12
Jonas Collet, presschef, Skandia, 08-788 20 39

Pressrum inklusive foton: http://www.skandia.se/press

Om Skandia