Skandia vill slå Atlantrekord

Team Skandia sätter segel för att slå Atlantenrekord Skandia avser att försöka slå det transatlantiska segelrekordet på åtta dagar, 23 timmar, 59 minuter och 43 sekunder. Rekordet sattes i oktober 1998 av Mari-Cha III, en 145 fot lång fransk segelyacht. Segelbåten Skandia, som sjösattes i Kapstaden i Sydafrika i december 1999, utgår från Amrose fyr utanför New York i april och tar sikte på Lizard Points fyr i sydvästra England. Det är samma rutt som S.S. Titanic färdades 1912 när hon försökte slå rekordet, i färd västerut. Skandia är världens första IR2000/IRC Maxi, en 79 fots enskrovsbåt byggd i kolfiber på skumkärna med en 79 hästars turbo dieselmotor. Den har formgivits av Simonis/Voogd och byggts av Concept Yachts cc i Kapstaden. Fartyget har en internationell besättning på 16 medlemmar och leds av den svenske skepparen Ludde Ingvall, som hade rekordet innan Mari-Cha III knep det. Det transatlantiska rekordet hade då stått sig i hela 92 år tills Ludde Ingvall slog det 1997. Ingvall har seglat två Whitbread Round the World Race och har också vunnit Fastnet Race två gånger. Han har dessutom seglat över Atlanten tolv gånger och har arbetat som professionell skeppare på 72-85 fots yachter sedan 1988. "Mitt mål nu är att segla över ett av de farligaste haven i världen för att sätta ett nytt transatlantiskt rekord. Dessutom tänker jag utmana det rådande 24 timmars hastighetsrekordet för enskrovsbåtar", säger Ludde Ingvall. "Vi har en fantastisk besättning och ett fantastiskt fartyg, nu är det dags för oss att vinna tillbaka rekordet och kanske till och med slå hastighetsrekordet på 24 timmar." "Skandia-teamets kunskap, entusiasm och motivation representerar de värderingar och den inställning som är viktiga för alla anställda inom Skandia" säger Jan R. Carendi, ställföreträdande koncernchef Skandia. "Teamets engagemang för den transatlantiska resan speglar det engagemang de anställda i Skandia delar inför att erbjuda professionella tjänster till våra kunder över hela världen". Efter Atlantseglingen kommer Skandiabåten att besöka städer och tävla runt omkring i Europa för att stödja Skandias varumärke. För ytterligare information: Les Sutherland, sponsoransvarig, American Skandia, tel +1-203-925-3735 Lotta Leuckfeld, stabschef Skandia AFS, tel 08-788 42 18 www.skandia-race.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/30/20000330BIT00270/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/30/20000330BIT00270/bit0002.pdf

Skandia är ett ledande livbolag i Sverige. Vi har gett människor ekonomisk trygghet i 160 år och har en stark tradition av produktutveckling och samhällsengagemang. Vi skapar ett rikare liv för människor genom lösningar för pension, hälsa och sparande. Vi har 2 miljoner kunder, 2500 medarbetare och ett förvaltat kapital på cirka 600 miljarder kronor. Läs mer på www.skandia.se