Skandia vinnare inom Knowledge Management

Skandia vinnare inom Knowledge Management Skandia är en av fem vinnare av utmärkelsen Europas mest framstående företag inom Knowledge Management. Det är andra gången i rad som Skandia får priset i Europa av KNOW Network, ett nätverk som regelbundet gör jämförande studier av ledande kunskapsföretag globalt. Undersökningen baserar sig dels på omdömen från ledare inom 156 av Fortune Global 500, dels på rekommendationer från 132 utvalda ledare som arbetar med Knowledge Management. De föreslagna företagen har därefter rankats enligt åtta kategorier. Skandia rankas som bästa företag när det gäller: · att utveckla och leverera kunskapsintensiva tjänster · ledarskap inom det intellektuella kapitalet Skandia delar utmärkelsen med British Petroleum, Nokia, Royal Dutch/Shell och Siemens. I motiveringen heter det bland annat att Skandias framstående ledarskap inom det intellektuella kapitalet genererar både ökat värde för aktieägare och kunder. Ulf Spång, finansdirektör i Skandia, säger i en kommentar: "Vi är glada och tacksamma över att ha fått denna prestigefulla utmärkelse. En nyckelfaktor till vår framgång är vår förmåga att utväxla kunskap inom bolaget. Ett framgångsrikt företag karaktäriseras av snabbhet och innovation. För att uppnå detta krävs att alla medarbetare får tillgång till relevanta kunskapsverktyg." För ytterligare information: Henrik Danckwardt, Affärsområdesansvarig Knowledge Management Skandia, tel 08-788 46 44 Jan Hoffmeister, Vice President, Intellectual Capital Management Skandia, Tel +1-203-925 6965 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/03/20011203BIT00240/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/03/20011203BIT00240/bit0001.pdf

Skandia är ett ledande livbolag i Sverige. Vi har gett människor ekonomisk trygghet i 160 år och har en stark tradition av produktutveckling och samhällsengagemang. Vi skapar ett rikare liv för människor genom lösningar för pension, hälsa och sparande. Vi har 2 miljoner kunder, 2500 medarbetare och ett förvaltat kapital på cirka 600 miljarder kronor. Läs mer på www.skandia.se