• Skandia/

Skandiabanken Aktiebolag (publ):s delårsrapport jan-mars 2017: 70 miljoner i rörelseresultat

Sammanfattning första kvartalet 2017 (jämförelsesiffrorna avser det fjärde kvartalet 2016):

-    Intäkterna för första kvartalet 2017 uppgick till 248 (251) MSEK.
-    Rörelseresultatet för första kvartalet 2017 uppgick till 70 (32) MSEK.
-    Kreditförlusterna för första kvartalet 2017 uppgick till -2 (-3) MSEK.
-    Utlåningen till allmänheten ökade under första kvartalet till 57 142 (56 733) MSEK.
-    Total likviditet uppgick per den 31 mars till 10 566 MSEK jämfört med 8 243 MSEK vid årsskiftet.
-    Total kapitalrelation uppgick per den 31 mars till 19,1 procent jämfört med 18,9 procent vid årsskiftet.

Johanna Cerwall, verkställande direktör, kommenterar året:

Årets första kvartal har inletts positivt och det är ett resultat av hårt och målmedvetet arbete från alla medarbetare. Likt föregående år kommer 2017 sannolikt innebära en hel del osäkerhet på de finansiella marknaderna kopplat till politiska händelser. Storbritannien har nu formellt inlett sitt utträde ur EU – vilket är en historisk händelse i sig. Samtidigt befinner sig den svenska ekonomin i ett gynnsamt läge med god tillväxt och stigande sysselsättningsgrad.

Bankens rörelseresultat för det första kvartalet är starkt och uppgick till 70 miljoner kronor. Även i ett historiskt perspektiv är det ett starkt resultat.

Det är en fortsatt god bolånemarknad men vi ser samtidigt en avmattning i bolånetillväxten under årets första månader. Under första kvartalet växte bolånestocken med 871 miljoner kronor. Det innebär en svagare tillväxt än föregående kvartal då tillväxten motsvarade 2,2 miljarder kronor. Första kvartalet är normalt sett en något lugnare period på bostadsmarknaden. Därför är det för tidigt att tala om någon trend eftersom förändringen berör en kort period. Bolånetillväxten är av fortsatt god kreditkvalitet och vi har under fjärde kvartalet infört ett skuldkvotstak på fem gånger bruttoinkomsten.

Det är glädjande att vi nu ser fondsparandet vända uppåt efter ett svagt 2016. Nettoinflödet uppgick under det första kvartalet till 185 miljoner kronor jämfört med föregående år då vi hade ett negativt nettokassaflöde om 64 miljoner kronor.

Inlåningen har sjunkit något vilket är helt i enlighet med förväntad säsongs­variation. Kundtillströmningen har däremot varit fortsatt positiv under kvar­talet och vi har nu över 100 000 kunder som varje månad får sin lön insatt på ett konto hos oss.

Skandiabankens lansering av en ungdomsapp under december månad har mottagits mycket positivt och har laddats ner av över 4 000 kunder under
18 år.

2017 kommer att vara ett regelverkstungt år för hela bank- och finanssektorn. Mycket tid och resurser kommer att gå åt till implementering av nya regelverk. Detta gäller för hela branschen och Skandiabanken är inget undantag. Det kan i bland som kund vara svårt att förstå varför banken inför nya regler men jag vill försäkra er om att vi alltid strävar efter att ha kundens bästa för ögonen när vi implementerar nya lagar och regler.

De senaste årens terrordåd förstärker vikten av bankernas arbete mot penningtvätt och terrorfinansiering. Skandiabanken har under de senaste åren förstärkt processerna för att upptäcka och förebygga denna typ av brottslighet och kommer under 2017 att lägga ytterligare resurser på det arbetet.

Rapporteringsdatum under 2017:
20 juli, första halvåret
24 oktober, tredje kvartalet

Delårsrapporten för jan-mars 2017 bifogas
All finansiell information om Skandias bank finns tillgänglig på https://www.skandia.se/om-oss/om-skandia/finansiell-information/finansiell-info/

Ouisem Samoud , tf CFO, 08-788 39 23
Pontus Haag, presschef, 08-788 47 12

Pressrum inklusive foton: http://www.skandia.se/press
Bli kund på: http://www.skandia.se

Skandia är ett ledande livbolag i Sverige. Vi har gett människor ekonomisk trygghet i 160 år och har en stark tradition av produktutveckling och samhällsengagemang. Vi skapar ett rikare liv för människor genom lösningar för pension, hälsa och sparande. Vi har 2 miljoner kunder, 2500 medarbetare och ett förvaltat kapital på cirka 600 miljarder kronor. Läs mer på www.skandia.se