Skandiabanken Norge får banktillstånd av norska Finanstilsynet

Skandia har sedan tidigare aviserat en eventuell börsnotering av bankverksamheten i Norge. Som en del av den processen har Skandia sökt tillstånd hos norska Finanstilsynet att bedriva bankverksamhet i Norge. Tillståndet beviljades den 29 maj.

Sedan Skandiabanken startade i Norge i april 2000 har verksamheten bedrivits som en filial till den svenska banken, med tillstånd från den svenska Finansinspektionen. Den 15 januari 2015 offentliggjorde moderbolaget Skandia att en börsnotering kan vara aktuell för den norska bankverksamheten, detta för att i större utsträckning kunna fokusera på den svenska marknaden där majoriteten av bolagets kunder finns. Därför önskar Skandia att driva den norska verksamheten som ett helägt dotterbolag med ett eget tillstånd som norsk bank.

– Att etablera en självständig norsk bank är det naturliga steget för att komma vidare i processen att utvärdera en börsnotering. För våra kunder får detta steg inte några direkta konsekvenser. Fokus i banken är precis som tidigare att erbjuda våra kunder ett brett utbud av produkter, god service samt användar- och prisvänliga lösningar, säger Öyvind Thomassen, vd Skandias bank.

Den eventuella börsnoteringen av Skandiabanken Norge väntas vara genomförd under det fjärde kvartalet 2015 och är beroende av marknadsförutsättningarna.

Om Skandiabanken Norge
Skandiabanken har sedan start drivit på utvecklingen av nordisk bankverksamhet för privatkunder. Som den första rena internetbanken i Norge har Skandiabanken sedan år 2000 målmedvetet arbetat för att erbjuda kunderna ett brett produktutbud, god service och kundvänliga lösningar till låga priser. Insatsen har givit resultat: banken har haft de mest nöjda kunderna hela 13 år i rad i Norsk Kundebarometer.

Øyvind Thomassen, bankchef Skandia, telefon 08-463 62 12

Annie Sebelius, kommunikationschef Skandia, telefon 08-788 46 14

Skandia är en av Sveriges största, oberoende och kundstyrda bank- och försäkringskoncerner. Vi har gett människor ekonomisk trygghet i snart 160 år och har en stark tradition av pionjäranda, produktutveckling och samhällsengagemang. Vi skapar rikare liv för människor med hjälp av lösningar inom sparande, pension, ekonomisk trygghet och vardagsekonomi, och genom att underlätta för dem att fatta kloka beslut om sin ekonomi. Vi har 2,5 miljoner kunder i Sverige, Norge och Danmark, ett förvaltat kapital på 593 miljarder kronor och 2 600 anställda. Läs mer på www.skandia.se