SkandiaLink satsar på ny läkemedelsfond

SkandiaLink satsar på ny läkemedelsfond Den 1 februari introducerar SkandiaLink en ny läkemedelsfond i sitt sortiment, Carnegie Medical. Detta för att tillgodose den starkt ökande efterfrågan på branschfonder - senast inom bioteknik och läkemedel. Allt fler föredrar att fondspara i branschfonder som IT, telekom, internet, media, information och teknologi i stället för länderfonder. Detta har visat sig ge högre avkastning på insatt kapital. Exempelvis har nio av de tio bästa fonderna på den brittiska fondmarknaden varit branschfonder under det senaste decenniet. SkandiaLinks nya läkemedelsfond, Carnegie Medical, förvaltas av Henrik Rehnman. Han har tidigare framgångsrikt förvaltat SEB Läkemedel, en topprankad fond som också finns i SkandiaLinks sortiment. Carnegie Medical har förutom tillgång till Carnegies kompetens även en vetenskaplig rådgivare i form av Karolinska Institutet, som varje år utser nobelpristagare i medicin. Läkemedelsbranschen har historiskt sett haft stabil god avkastning. Flera faktorer tyder på att denna utveckling ska fortsätta med ökande volymer och låg prispress. Under 1999 har SkandiaLink tagit in två nya branschfonder i sortimentet, TIME Global och Goldman Sachs Global Technology. Sedan tidigare finns i SkandiaLinks sortiment att välja bland SEB Teknologi, Läkemedel, Miljö, Råvaror och Fastighet. Härigenom kan SkandiaLinks kunder nu enkelt välja bland flera högkvalitativa branschfonder. För ytterligare information: Cecilia Kragsterman, VD SkandiaLink, tel 08-788 3392 Per Friman, marknadschef SkandiaLink, tel 08-788 2764, 0708-44 27 64 Nicklas Fornander, fondanalyschef SkandiaLink, 08-788 3171, 0708-44 31 71 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/28/20000128BIT00190/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/28/20000128BIT00190/bit0002.pdf

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi förvaltar mer än 600 miljarder åt våra 2 miljoner kunder och låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning och samtidigt bygger ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se