Skandias Plånboksindex: Ökad optimism trots regeringskris

Skandias Plånboksindex för årets sista kvartal visar att svenskarnas optimism i december börjar klättra uppåt igen, regeringskris till trots. Under oktober störtdök optimismen efter den osäkra valutgången. Det är främst medelinkomsttagare men också höginkomsttagare som ser betydligt ljusare på sin framtida plånbok. På kvartalet som helhet är dock optimismen fortsatt rekordlåg, liksom sparviljan.

– Jag måste erkänna att jag är förvånad. Vi trodde nog att december månads politiska turbulens skulle spilla över i en allmän osäkerhet och, som precis efter valet, göra människor mer pessimistiska. I decembermätningen ser vi en tydlig skillnad mellan hur låginkomsttagare, medelinkomsttagare (med löner upp till 50 000 i månaden) och höginkomsttagare reagerar. Främst medelinkomsttagare blir betydligt mer optimistiska i december medan det inte sker någon förändring hos låginkomsttagarna. Det är svårt att inte dra slutsatsen att de faktiska skillnaderna i budgeten för respektive inkomstgrupp spelar en större roll än vad man kan tro, säger Jeanette Hauff, sparekonom på Skandia.

Det fjärde kvartalets Plånboksindex bygger på insamlad data från 1 oktober till 8 december 2014.

Om Skandias Plånboksindex
Skandias Plånboksindex, som tas fram i samarbete med TNS Sifo, bygger på återkommande frågor till svenskar om dels hur positivt de ser på sin privatekonomi det kommande året och dels om vad de tänker lägga mer pengar respektive dra ner på. Genom att kombinera de faktorerna visar indexet ifall svenska hushåll befinner sig i Njuta-, Trösta-, Investera- eller Trygga-läge. Det bygger på insikten att det finns diametralt olika skäl för enskilda personer att prioritera sparande respektive konsumtion, vilket kräver olika angreppssätt.

Det fullständiga resultatet och analysen finner du i den bifogade rapporten. Där finner du även metodförklaringar och frågeformulär. Plånboksindex bygger på 1000 webintervjuer per månad och datainsamlingen har genomförts av TNS Sifo sedan januari 2008. Totalt har fler än 72 000 intervjuer genomförts.

Nästa ordinarie Plånboksindex publiceras i april 2014.

Jeanette Hauff, sparekonom Skandia 070-879 65 61
Anna Wehlin, kommunikatör Skandia 08-788 22 81

Pressrum inklusive foton: http://www.skandia.se/press

Bli kund på: http://www.skandia.se