Snäva Asienfonder hetast i april

I april var det asiatiska aktiefonder som lockade spararna. Och det var framför allt snäva fonder med inriktning på Indonesien, Malaysia och Thailand som spararna köpte. Även Japanfonder var populära efter att ha varit ute i kylan under lång tid. Sverigefonder och traditionella tillväxtmarknadsfonder tillhörde samtidigt de mest sålda fonderna under månaden. Det framgår av aktuell statistik från Skandia.

– Efter tre positiva månader kom börsuppgången av sig i april. Det syns i fondlistan där många aktiefonder har backat under månaden. Samtidigt fortsatte nischade Asienfonder att gå starkt. Vi har sett ett stort intresse för dessa under lång tid, helt enkelt därför att de tillhör kursvinnarna. Vi ser även att spararna har hittat till Japanfonder i takt med att dessa har gått bra. Trots att fonderna har missgynnats av att yenen har försvagats mot svenska kronan, så är Japanfonder en av de absolut bästa fondkategorierna i år, och då ökar intresset bland spararna, säger Jim Rotsman, chef för Skandias investeringserbjudande.

April markerade även ett trendbrott då spararna gjorde sig av med Sverigefonder för första gången i år efter det stora intresset under januari-mars.

– Vi har sett ett stort intresse för Sverigefonder under hela våren i takt med att börsen har gått bra. Men i april gav alla Sverigefonder i Skandias sortiment negativ avkastning, och då väljer de aktiva spararna att göra sig av med dem. Man ska dock komma ihåg att även om de mest aktiva spararna väljer att minska sitt innehav i Sverigefonder, så är det fortfarande den största fondkategorin bland våra sparkunder. De allra flesta sparare sitter still i båten, säger Jim Rotsman.

Mest köpta kategorier
Aktiefonder – Asien exkl. Japan
Aktiefonder – Asien
Räntefonder

Mest sålda kategorier
Aktiefonder – Tillväxtmarknad
Aktiefonder – Sverige
Aktiefonder – Europa

Jim Rotsman, chef investeringserbjudandet, 08-788 45 02

Jonas Collet, presschef Skandia, 08-788 20 39

Pressrum inklusive foton: http://www.skandia.se/hem/Om-Skandia/Press/Intro/

Skandia har gett människor ekonomisk trygghet i mer än 150 år – genom krigstider och kriser, från det lokala bondesamhället in i den globala trådlösa kommunikationskulturen. Det innebär att Skandia har en lång, stolt tradition av pionjäranda, produktutveckling och samhällsengagemang.  Idag är vi en ledande nordisk leverantör av lösningar för ekonomisk trygghet och långsiktigt sparande. Vi har 2,2 miljoner kunder i Sverige, Norge och Danmark, ett förvaltat kapital på drygt 440 miljarder kronor och 2 300 anställda.

Skandia kommer att ombildas till ett rent ömsesidigt bolag. Vi blir en av Nordens största, oberoende och kundägda bank- och försäkringskoncerner. Läs mer på www.skandia.se

Har du anmält dig som prenumerant av våra pressreleaser på www.skandia.se och inte längre önskar få dessa mejl, vänligen använd denna länk för avregistrering.