Spararna satsade på svenska småbolagsfonder i december

Det blev ingen stark avslutning på börsåret 2015. I december föll Stockholmsbörsen med drygt 4 procent, men trots det satsade fondspararna på svenska aktiefonder. Det visar Skandias statistik över fondsparandet.

En av de utmärkande trenderna under 2015 var att svenska småbolagsfonder utklassade traditionella Sverigefonder. I december gick över 80 procent av alla fondköp hos Skandia till Sverigefonder, varav majoriteten av köpen var just småbolagsfonder.

- Efter att ha utvecklats ungefär likadant fram till augusti drog småbolagen ifrån under hösten. Många stora bolag är exponerade mot Kina och andra tillväxtmarknader som går trögt, medan småbolagen har större fokus på hemmamarknaden Sverige som går väldigt bra, säger Maria Landeborn, sparekonom på Skandia.

Spararna sålde framför allt tillväxtmarknadsfonder och räntefonder inför årsskiftet.

- Många tillväxtmarknader är beroende av hur råvarupriserna utvecklas. Priserna har fortsatt falla och det har också tillväxtmarknadsfonderna gjort, vilket fått spararna att trycka på säljknappen, säger Maria Landeborn.

Mest köpta fondkategorier under november:
Aktiefonder – Sverige
Hedgefonder / Alternativa investeringar
Aktiefonder – Ideella

Mest sålda fondkategorier under november:
Aktiefonder – Tillväxtmarknad
Räntefonder
Aktiefonder – Asien

Maria Landeborn, sparekonom Skandia, 08-788 18 81

Sara Hägg Liljedal, informationsansvarig Skandia, 08-788 41 63

Pressrum inklusive foton: http://www.skandia.se/press
Bli kund på: http://www.skandia.se