Tredje kvartalet 2013: fortsatt god avkastning och stärkta nyckeltal

Under det tredje kvartalet fortsatte en rad av Skandias centrala nyckeltal att förbättras. Avkastningen under kvartalet var 1,8 procent, nyförsäljningen ökade och både solvens och kollektiv konsolideringsgrad steg. Dessutom beslutade Skandia att höja försäkringskapitalet för en grupp livsparare.

Efter ett starkt tredje kvartal där avkastningen under kvartalet uppgick till 1,8 procent så är avkastningen i livportföljen under årets första nio månader 4,0 procent (5,6 procent procent mätt som rullande 12-månaderstal). Under en 10-årsperiod 2003-2012 har Skandia Livs genomsnittliga totalavkastning varit 6,5 procent per år.

– Under det tredje kvartalet var det framförallt den starka utvecklingen på den svenska börsen som bidrog till avkastningen, med gott stöd från bra avkastning från våra investeringar i infrastruktur och krediter. Vi har fortsatt att öka andelen noterade aktier, så att vi nu har historiskt höga 63 procent risktillgångar i portföljen, säger Hans Sterte, kapitalförvaltningschef på Skandia.

Hans Sterte kommenterar även den förväntade framtida utvecklingen:

– Blickar man framåt så är det framförallt börserna i tillväxtmarknadsländerna som inlett det fjärde kvartalet starkt, det senare sannolikt en effekt av att den amerikanska centralbanken skjutit fram beslutet av att börja trappa ned de massiva penningpolitiska stimulanserna. Portföljens risktillgångar bör fortsätta att utvecklas väl så länge den globala penningpolitiken fortsätter att vara så pass stimulerande som den för närvarande är. I takt med att den globala konjunkturen stärks så kommer det dock vara nödvändigt att snart börja reducera dessa kraftiga stimulanser och då får vi tillbaka ett mer osäkert läge i marknaden igen.

Höjt försäkringskapital för 280 000 livsparare
Skandia har kunnat konstatera att kostnaderna under en period fram till år 2011 har sjunkit för en stor grupp livsparare med äldre försäkringar, varav de flesta tecknades under 70‐, 80‐ och 90‐talen. Det har gett upphov till överskott som ska fördelas på ett rättvist sätt mellan livspararna som äger bolaget. Analysen för hur det ska ske har färdigställts under kvartalet.

Resultatet är att ungefär 280 000 livsparare i Skandia med ett totalt försäkringskapital på cirka 100 miljarder kronor får försäkringskapitalet höjt med sammanlagt cirka 4,3 miljarder kronor. Det kommer att synas på de värdebesked som de berörda kunderna får under 2014. Avgifterna har redan tidigare sänkts för kundgruppen.

– Jag är stolt över att arbeta för ett företag där alla vinster går till kunderna som äger oss och där vi lägger stort fokus på att de ska fördelas rättvist. Det är viktigt när man får människors förtroende att förvalta deras framtida inkomster i flera decennier, säger Bengt-Åke Fagerman, koncernchef på Skandia.

Förstärkta nyckeltal
Koncernens förvaltade kapital ökar till 461 miljarder kronor, en ökning med 16 miljarder kronor jämfört med årsskiftet. Det är främst inom fond- och depåförsäkringar som tillväxten skett.

Fond-och depåförsäkring bjuder även på en stark nyförsäljningsutveckling, en ökning hittills under året med 7 procent till 1 259 (1 178) MSEK i Sverige. För koncernen som helhet, Danmark inkluderat, har den viktade nyförsäljningen ökat med 3 procent till 3 753 (3 648) MSEK.

Skandia Livs solvensgrad, som visar bolagets tillgångar i förhållande till utställda garantier, uppgick den 30 september till 167 procent. Den höga solvensgraden ger Skandia Liv fortsatt stor handlingsfrihet vid val av investeringar. Samtidigt uppgick den kollektiva konsolideringsgraden, som är ett mått på hur väl bolagets tillgångar räcker för att täcka återbäringen till kunderna, till 110 procent.

Nyckeltal för Skandia Q3 2013 Q3 2012
Totalavkastning Skandia   Liv 4,0 % 5,6 %
Förvaltat kapital Skandia Liv, miljarder SEK 316 309*
Totalt förvaltat kapital i Skandia (inklusive   Danmark och Norge), miljarder SEK 461 445*
Solvensgrad 167 % 147 %
Kollektiv   konsolideringsgrad 110 % 106 %
Återbäringsränta 5 % 3 %

* per 31 dec 2012

Skandiabankens resultat publicerades i ett separat pressmeddelande tidigare idag. Du finner det i Skandias pressrum.

Jonas Collet, presschef Skandia, 08-788 20 39

Pressrum inklusive foton: http://www.skandia.se/hem/Om-Skandia/Press/

Skandia har gett människor ekonomisk trygghet i mer än 150 år – genom krigstider och kriser, från det lokala bondesamhället in i den globala trådlösa kommunikationskulturen. Det innebär att Skandia har en lång, stolt tradition av pionjäranda, produktutveckling och samhällsengagemang.  Idag är vi en ledande nordisk leverantör av lösningar för ekonomisk trygghet och långsiktigt sparande. Vi har 2,2 miljoner kunder i Sverige, Norge och Danmark, ett förvaltat kapital på drygt 440 miljarder kronor och 2 300 anställda.

Skandia kommer att ombildas till ett rent ömsesidigt bolag. Vi blir en av Nordens största, oberoende och kundägda bank- och försäkringskoncerner. Läs mer på www.skandia.se

Har du anmält dig som prenumerant av våra pressreleaser på www.skandia.se och inte längre önskar få dessa mejl, vänligen använd denna länk för avregistrering.

Taggar: