Vinnare i Innovation Cup 1999

Ny tillverkningsteknik för förpackningsmaterial belönas Vinnare av Innovation Cup 1999 är ett team vid Chalmers Tekniska Högskola, Anders Jönsson, Jacob Volckerts och Jörgen Ingvarsson. Vid en prisceremoni den 26 januari på Kungliga Tekniska Högskolan mottog vinnarna priset, 100 000 kronor, för sitt förslag "Metod och anordning för tillverkning av korrugerat material". Flera tidigare vinnare av Innovation Cup har utvecklats till framgångsrika bolag, exempelvis Array Printer, Optovent och Effnet Group. 1999 års segrande förslag har främst tagits fram på Maskinsektionen vid Chalmers Tekniska Högskola. Vinnarna har utvecklat ett nytt förpackningsmaterial, wellplast, som bygger på en kombination av wellpappidén med miljövänlig plast. Detta gör att förpackningen blir starkare och tål fukt och väta. Innovationen inbegriper också en unik och patentsökt tillverkningsprocess, som möjliggör en kostnadseffektiv produktion. Wellplast kan användas i befintlig konverteringsutrustning inom förpackningsindustrin. Wellplast kommer att konkurrera med wellpapp på en marknad som är i storleksordningen 4 300 miljoner kronor i Sverige, 10 200 miljoner kronor i Norden och 191 200 miljoner kronor i EU. Den stora slutanvändaren av produkten är livsmedelsindustrin. Anders Jönsson, Jacob Volckerts och Jörgen Ingvarsson fick i höstas också 25 000 kronor i pris i västra regionfinalen av Innovation Cup. Innovation Cup är en stipendieverksamhet, som arrangeras av Dagens Industri och Skandia för studenter och personal vid de drygt 20 tekniska högskolorna i landet. Syftet är att gagna svensk industri genom att stimulera nytänkande. Detta sker genom att belöna tekniska innovationer och nya affärsidéer, som gör det möjligt eller ökar sannolikheten för etablering eller utvidgning av industriell verksamhet i Sverige. Den totala prissumman är maximalt 300 000 kronor fördelat på regionala priser och ett pris på 100 000 kronor i riksfinalen. Inbjudan till Innovation Cup 2000, som blir den sextonde i ordningen, går ut i april. Eventuella frågor besvaras av Ulf Mikaelsson, direktör, Skandia, tel 070-586 1839 Anders Jönsson, civilingenjör, pristagare, tel 070-753 2293 Birgitta Hammarström, presschef, Skandia, tel 08-788 2755, 070-378 27 55 Bild finns att hämta: http://www10.skandia.se/koncern/default.asp?sidnr=25 Text till bifogad bild: fr.v. Jacob Volckerts, Anders Jönsson, Jörgen Ingvarsson ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/26/20000126BIT00820/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/26/20000126BIT00820/bit0002.pdf http://www.bit.se/bitonline/2000/01/26/20000126BIT00820/bit0003.jpg Bifogad bild

Skandia är ett ledande livbolag i Sverige. Vi har gett människor ekonomisk trygghet i 160 år och har en stark tradition av produktutveckling och samhällsengagemang. Vi skapar ett rikare liv för människor genom lösningar för pension, hälsa och sparande. Vi har 2 miljoner kunder, 2500 medarbetare och ett förvaltat kapital på cirka 600 miljarder kronor. Läs mer på www.skandia.se