Gabriela Pichler Årets skånska folkbildare

Report this content

På tisdagen utsågs regissören och manusförfattaren Gabriela Pichler till Årets skånska folkbildare av Skånes Bildningsförbund, med följande motivering:

”Gabriela Pichler har med filmen som medel visat upp ett nytt och viktigt perspektiv av vår samtid. Genom att uppmärksamma förutsättningarna för arbetarklassen på den skånska landsbygden, med hjälp av amatörskådespelare, har hon också förändrat och breddat svensk film. ”

- Film är bra för att sprida kunskap om komplexa frågor och uppmuntra till debatt bland många. Temat för Gabriela Pichlers berättelse Äta sova dö är originellt i filmvärlden. Det gör filmen angelägen och viktig ur ett demokratiskt perspektiv. Vi hoppas att den kan uppmuntra till fler nydanande skildringar av aktuella samhällsfrågor, säger Rolf Tufvesson, ordförande i Skånes bildningsförbund.

- Jag blir otroligt glad över att bildningsförbundet i år väljer att lyfta fram just en film som en viktig faktor för att utmana och utveckla samhället vi lever i. Det går helt i linje med hur jag vill verka som regissör, och det gör den här utmärkelsen mycket betydelsefull för mig, säger Gabriela Pichler.

Gabriela Pichler är till största delen uppväxt i Örkelljunga. Gabriela Pichlers första långfilm, Äta sova dö, hade svensk premiär hösten 2012. Filmen vann publikpriset under kritikerveckan på Filmfestivalen i Venedig 2012, och tilldelades fyra Guldbaggar vid Guldbaggegalan 2013.

Årets skånska folkbildare inrättades 2012 och utdelas av Skånes bildningsförbund. Syftet med priset är att uppmärksamma vikten av folkbildning och dess roll i Skåne. 2012 fick komikerparet Johan Wester och Anders Jansson utmärkelsen.

Frågor och kommentarer:
Gabriela Pichler, Årets skånska folkbildare, pichler_film@hotmail.com
Rolf Tufvesson, ordförande Skånes bildningsförbund, 0705-173104

Skånes Bildningsförbund
- är en ideell förening som består av studieförbunden och folkhögskolorna i Skåne.
- arbetar främst med samverkan, samråd, intressebevakning, information och opinionsbildning.
- är en viktig resurs för Region Skåne och de skånska kommunerna i folkbildnings- och kulturfrågor.

Taggar: