Snömassor skadade voljärer

Den tunga snön under helgen skadade flera av Skånes Djurparks fågelvoljärer och några av fåglarna är på rymmen.

- Det kom så mycket och tung snö på en gång så att voljärerna klarade inte tyngden. Vi har lyckats rädda och fånga in de flesta fåglarna, men tyvärr är vårt korppar och några ugglor på rymmen, säger Anna Blinkowski, zoologisk chef på Skånes Djurpark.

Snöfallet över Skånes Djurpark var kraftigt i helgen och på kort tid föll enorma mängder tung snö. I voljärerna som skadades fanns bland annat korp och olika sorters ugglor.

- Vi hoppas nu att fåglarna som är på rymmen kommer att söka sig tillbaka till sin hemmiljö under den närmaste dagarna. Det är svårt att finna föda för dem i snön och kylan så vi hoppas at de söker sig tillbaka hit där de är vana att få mat, säger Anna Blinkowski.

Fåglarna som räddats finns nu trygga bakutrymmen. För att händelser som detta inte ska inträffa igen förstärker Skånes Djurpark beredskapen vid framtida vädersituationer som kan påverka djuren.

För ytterligare information kontakta: Kasper Schumacher, vd Skånes Djurpark