Julmarknadsbodarna slår upp luckorna den 28 november

Julfirandet på Skansen börjar första lördagen i advent. Då öppnar den traditionella julmarknaden, öppen under fyra helger, som startade redan 1903 och i år fyller 111 år. Här dignar bodarna av mat, godsaker och julpynt. Brasorna tänds i de kulturhistoriska husen, där det också dukas julbord, pysslas och pyntas och granarna kläs.

Årets julmarknad har som vanligt lockat en rad försäljare och företag. Här finns allt från Bräutigams marsipan och Fiholms pepparkakor till Klässbol linne och Svenskt mathantverk. Bland produkterna hittar man klassiker till julbordet , juldricka, julgransdekorationer och stöpta ljus.

Hantverkare säljer tomtar, trasmattor, smides- och läderprodukter, keramik, skärbrädor, korgar, textiler, tenntrådssmycken, vantar och mössor och handgjort bruksglas av återvunnet glas.

Mathantverkarna bullar upp med vildsvinsdelikatesser, souvas, ost från gårdsmejerier , ostkaka, kalvdans, honung, bröd, marsipan, choklad, pepparkakor, munkar, rättvisemärkt kaffe och inte minst senap. Skansens egen senap är en av favoriterna.

De hemliga julklapparna har också blivit en favorit på marknaden. Förra året stod personal från olika avdelningar i Skansenbutikens centrallager och slog in paket för brinnande livet då de sålde slut stup i kvarten.

Förutom att handla med sig mat och julklappar kan man äta mellan shoppingrundorna. Kolbullar gräddas över öppen eld, ekorrarnas bäste vän från Monde de l´art kanderar mandlar, munkarna är nygräddade och souvas serveras hos Wild Man.

För den som vill ha inspiration finns det en rad dukade julbord och julkaffe framdukat i de kulturhistoriska husen.  I Delsbogården i Hälsingland firas julen med skådebröd‚ vacker format smör‚ kalvstek och istället för tallrikar har man tunnbröd till varje gäst.  I Oktorpsgården samlas man runt ett rikligt försett julbord med skinka och gröt.  Julen i Härjedalen firas med julbock och julstång i Älvrosgården. Julkärven står uppställd för alla småfåglar‚ för det var viktigt att djuren också fick sin del av julens överflöd så här mitt i vintern.
Julen hos den fattiga statarfamiljen i Statarlängan är enkel men julstämningen finns ändå. På julbordet finns fläskbogen som smakar lika gott. Den fina skinkan har sålts på marknaden.  Lärarfamiljen i Väla skola klär granen med smällkarameller och vackra dekorationer. Här bakas också pepparkakor ibland i den vedeldade ugnen.

I Boktryckarbostaden firar man jul som på 1840-talet. Här finns en modernitet - julgranen. Traditionen med att pynta en gran till jul kommer ursprungligen från Tyskland och blev vanlig i Sverige vid den här tiden.  Ett kaffebord och en tidsenligt klädd julgran visas i Posthuset.
Familjen i Järnhandlarbostaden förbereder julen för fullt. Det här är på 1930-talet och adventsstjärnan är en nykomling i de svenska fönstren. Den importerades från Tyskland och blev snabbt mycket populär där den lyste upp i decembermörkret.

Så reser man genom julens historia fram till dagens julmarknad där alla traditionella produkter finns till salu.

Om oss

Skansenbutiken erbjuder ett sortiment med klassiskt svenskt hantverk och nyskapande design i världsklass, unika föremål i textil och keramik, som tillverkats efter förlagor i Skansens hus och gårdar, Skansen-souvenirer, glas, keramik och ett brett utbud av byggnadsvårdsprodukter.Skansenbutiken ligger utanför Skansenområdet i direkt anslutning till Huvudentrén. Här finns personal med stort kunnande kring svenskt hantverk och byggnadsvård.