Valborg på Skansen

Den 30 april håller Bob Hansson talet till våren, Lotta Bromé är värd för kvällsprogrammet på Solliden, Pernilla Andersson uppträder till ljudet av en sprakande vårbrasa i vårskymningen, men redan kl 15 börjar firandet med glada studenter, sång och musik på Solllidenscenen.

Valborgsfirandet börjar med att glada studenter med fanor tågar in på Sollidenscenen kl 15. Stockholms Studentvän 2014 presenteras, det blir traditionsenligt tal och studentmössorna tas på!
Kl 15.45 blir det Vårsånger med Stockholms Studentsångare, under dirigenten Pelle Olofsson, och sen underhåller Blåsorkestern Kårsdraget och Baletten Kårsetten fram till kl 17.

Lotta Bromé är programvärd för Valborgskvällen underhållning som inleds med sång av Unga Mästarsångare från Operahögskolan i Stockholm kl 20.00.
Talet till våren hålls av Bob Hansson kl 20.45 och Valborgsmässobålet tänds på Sollidenplanen kl 21.00.
Mikaeli kammarkör sjunger in våren kl 21 under ledning av Anders Eby.
Kl 21.20 startar konserten med Pernilla Andersson, en mångsidig svensk artist och sångerska som också verkar som producent, skivbolagsägare och miljökämpe.

Valborgsmässobålet
Valborgsmässoeldarna tändes ursprungligen för att jaga bort både rovdjur och övernaturliga varelser innan djuren släpptes ut på bete för första gången den 1 maj. Omkring eldarna fördes oväsen – man sköt, slog på trummor, skramlade med grytlock och skrek.
I Tyskland trodde man att häxorna hade häxsabbat på valborgsmässoafton och därför tände man bål i det fria för att hålla dem på avstånd.
I Sverige koncentrerades valborgsmässoeldarna till Uppland och angränsande landskap dit de kommit med tyska invandrare. På västkusten tänder man påskeldar istället för valborgsbrasor.
Valborg själv var en anglosaxisk furstedotter som missionerade i Tyskland på 700-talet där hon blev abbedissa och så småningom helgonförklarades.

Sjunga maj
En annan sed sista april var att bära maj i by eller sjunga maj. Ett följe drog från gård till gård och sjöng en majvisa och satte en grönskande kvist, maj, i takfoten på stugan. Som tack för uppträdandet skulle majsångarna ha matvaror till ett gille. Det här var mest vanligt i södra Sverige.
Idag är det universitetsstäderna som bjuder på det intensivaste valborgsfirandet. I Uppsala och Lund har studenterna sedan lång tid tillbaka firat vårens ankomst med såväl sillfrukost med nubbe som körsång och mösspåtagning.

Vårtalare genom åren
Sedan 1974 har en känd svensk hållit talet till våren på Skansen. I år är det Bob Hanssons tur.

2013 Ebbe Schön
1975 Lars Wijkman, SSCOs ordförande
1974 Elisabet Söderström

Om oss

Skansen - Världens äldsta friluftsmuseum Skansen är världens äldsta friluftsmuseum. Det grundades 1891 av Artur Hazelius för att visa hur människor bott och verkat i Sverige under äldre tid. Cirka 150 byggnader flyttats hit från hela Sverige. I djurparksdelen visas skandinaviska vilda djur och på en del av gårdarna tamboskap. Skansen-Akvariet har exotiska djur. Dessutom finns här scener, restauranger, lekparker och butiker.