Valborgsfirande på Skansen

Valborg firas traditionsenligt med glada studenter, musik och spex. Eftermiddagen är fylld av studentikosa inslag med bl.a. tal av Astrid Widding, rektor vid Stockholms Universitet samt Teo Strömdahl Östberg, ordförande för SSCO. Efter mösspåtagning blir det Vårkonsert med Stockholms Studentsångare samt spex och glada upptåg med Blåscorpset Kårsdraget och Baletten Kårsetten.

Att fira Valborg på Skansen är en tradition som går tillbaka till 1894 och som bjuder på ett varierat innehåll med start på eftermiddagen för att avrundas med en stämningsfull konsert under den sena Valborgsmässokvällen.

Eftermiddagens underhållning bjuder bland annat på vårsångerna med manskör, den högtidliga fanborgen och den traditionella påtagningen av studentmössan. Det efterlängtade och galna studentspexet avslutar eftermiddagen.

Den ljusa Valborgskvällen inleds med skönsång av unga operaförmågor. Vårtalet hålls av Hans Rosling som garanterat kommer att inspirera. Vid solens nedgång tänds Valborgsmässoelden under festliga former till vårsånger à cappella.  I lågornas sken avrundas kvällen med den återförenade gruppen Nordman. Det blir en stämningsfull konsert där folkmusik och pop möter körsång.

Sjung om studenten!

15:00 - 16:30 Högtidligt valborgsfirande med f anborg med studenter från Stockholms lärosäten.

Tal av Teo Strömdahl Östberg , ordförande för Stockholms Studenters Centralorganisation samt Astrid Söderberg-Widding, rektor vid Stockholms Universitet.

Utmärkelsen Årets Studentvän delas ut till Riksbyggen

Traditionell mösspåtagning

Vårkonsert med Stockholms Studentsångare under ledning av dirigent Pelle Olofson.

Spex och glada upptåg - Blåscorpset Kårsdraget med Baletten Kårsetten spelar och dansar.

Konferencier: Anette Björlin

Sköna maj välkommen!

20:00 -20:45 Unga Mästarsångare från Operahögskolan i Stockholm:  Elisabeth Sundin, sopran, Pihla Terttunen, mezzosopran, Mikael Onelius, tenor och Richard Hamrin, baryton. Vid flygeln: Christine Morgan

20:45 – 20:55 Talet till våren med professor Hans Rosling

21:00 Valborgsmässobålet tänds.  Medlemmar ur Skansens folkdanslag tänder Valborgsmässobålet.

21:00 - 21.20 Mikaeli kammarkör sjunger in våren under ledning av dirigenten  Anders Eby.

21.20 -22.00 I lågornas sken – konsert med gruppen Nordman:  Håkan Hemlin, sång, Mats Wester, nyckelharpa, Claudia Müller, blockflöjt, Dani Strömbäck, piano och Mikaeli kammarkör.

Konferencier: Lotta Bromé

Om oss

Skansen - Världens äldsta friluftsmuseum Skansen är världens äldsta friluftsmuseum. Det grundades 1891 av Artur Hazelius för att visa hur människor bott och verkat i Sverige under äldre tid. Cirka 150 byggnader flyttats hit från hela Sverige. I djurparksdelen visas skandinaviska vilda djur och på en del av gårdarna tamboskap. Skansen-Akvariet har exotiska djur. Dessutom finns här scener, restauranger, lekparker och butiker.