Stackarps vattenkraftverk åter i drift

Stackarps vattenkraftverk i Rönne å är nu åter i drift efter cirka 18 månaders stillestånd med anledning av en totalrenovering.

I september 2012 inträffade ett generatorhaveri i Stackarps vattenkraftverk vilket har inneburit att verket har varit ur produktion i cirka 18 månader. En omfattande och långsiktig totalrenovering av verket har genomförts där bland annat ny turbin, ny generator samt ny kontrollutrustning har installerats.

Renoveringen medför att Skånska Energi erhåller ny tilldelningsperiod om 15 år för elcertifikat gällande småskalig vattenkraft. Projektet har slutförts inom tidsplan och kostnaden uppgick som beräknat till ca 11 Mkr.

Krister Ström, stf affärsområdeschef Produktion
E-post: krister.strom@skanska-energi.se

Skånska Energi driver egen småskalig och kostnadseffektiv elproduktion i vatten- och vindkraftverk. Elnätet är beläget norr och öster om Lund och består huvudsakligen av markförlagd kabel för att säkra elleveranserna. Skånska Energi levererar 100 procent förnybar och utsläppsfri el inom och utom det egna elnätet och är en ledande aktör inom klimateffektiva energilösningar genom att erbjuda egen geoenergiborrning och värmepumpsförsäljning.