Företag från Borås i final i Skanskas gröna tekniktävling

Företaget Kabona från Borås samordnade styr- och reglersystem för ventilation, värme och kyla, Ecopilot, är en av tio finalister i Skanskas gröna tekniktävling Deep Green Challenge. Vinnaren utses vid finalen den 28 januari på Skanskas huvudkontor i Stockholm.

För att driva utvecklingen framåt inom grönt byggande är Skanska alltid på jakt efter den senaste tekniken. Deep Green Challenge är ett sätt att hitta ny grön teknik och engagerade samarbetspartners. Tävlingen är öppen för företag som har en produkt som kan hjälpa Skanska på vägen mot ett grönare samhälle.

Kabonas produkt Ecopilot styr värme, kyla och ventilation efter en definierad komfortzon. Det medför ett jämnare inomhusklimat då de olika systemen arbetar tillsammans.

– Ecopilot är intressant för att den med automatik tar hänsyn till bygggnadens egen värmelagringsförmåga och väderprognoser, vilket både sparar energi och intrimningstid, säger Åse Togerö, utvecklingschef inom Hållbar affärsutveckling, Skanska Sverige.

Tävlingen är uppdelad i två klasser; husbyggnad respektive väg- och anläggning. Finalisterna gör upp om en prissumma om 50 000 kronor i respektive klass. Genom tävlingen hoppas Skanska hitta nya spännande tekniker att använda i kommande byggprojekt.

– Skanska kommer aktivt att försöka matcha de vinnande bidragen med lämpliga byggprojekt i Skanskas verksamhet, säger Åse Togerö.

Läs mer om tävlingen Deep Green Challenge: www.skanska.se/sv/Om-Skanska/Deep-Green-Challenge/

Åse Togerö, projektledare Hållbar affärsutveckling, Skanska Sverige, tel: 010-448 31 79

Direktnummer för media, tel: 010-448 88 99

Kjell Carlberg, Kabona, tel: 0704-12 77 92.

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 11 000 medarbetare. Intäkterna för byggverksamheten uppgick 2013 till cirka 30 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2013 cirka 1 600 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.