Hälsingekommunerna anlitar Skanska för sina beläggningsarbeten

Nu är det full fart i Bollnäs, Hudiksvalls, Ljusdals och Söderhamns kommuner.

Skanska försöker hinna med så mycket som möjligt av de arbeten som legat vilande, innan snön kommer. Just nu är sex asfaltgäng och fem markgäng ute i kommunerna och jobbar såväl med vägjusteringar som fräsning och beläggning av asfaltytor.

– Vi har sett fram emot det här under hela året. Vi tycker att det är jätteroligt att vi har fått uppdraget. Nu kan vi koncentrera oss helhjärtat på att göra det vi är bäst på – att lägga bra och hållbara, kvalitetssäkra beläggningar, säger Christer Widerberg, områdeschef på Skanska.

Asfaltsbeläggningar kan få olika egenskaper beroende på hur man producerar dem. Skanska vill gärna tillsammans med kommunerna få till stånd så gröna och långsiktigt hållbara lösningar som möjligt.

Bland de uppdrag som nu är på gång kan nämnas Tunbylänken i Hudiksvall, Järnvägsgatan i Bollnäs och Långnäsvägen i Bollnäs. Det pågår även förberedelser för att påbörja arbetet med ett utökat antal parkeringsplatser på Köpmantorget i Söderhamn när erforderliga tillstånd finns på plats.

Avtalen är på tre år, med möjlighet till två års förlängning.

Christer Widerberg, områdeschef region Asfalt, Skanska Sverige, tel: 010-448 90 70

Mia Trahn, presstalesman, Skanska, tel 010-448 44 40

Direktnummer för media, tel: 010-448 88 99

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 11 000 medarbetare. Intäkterna för byggverksamheten uppgick 2013 till cirka 30 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2013 cirka 1 600 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.