• Skanska Sverige/

Här är framtidens smarta innovationer för hemmet – studenternas bästa förvarings- och källsorteringslösningar korade

Hallförvaring och källsortering är två stora problemområden i svenska hem. Skanska bestämde sig därför för att ge en riktig utmaning till studenter på KTH och Medieinstitutet med uppgiften att ta fram en designprototyp som löser problemen i en nybyggd bostad. Nu är tävlingen Skanskadesign13 avslutad och två vinnare har korats: den flexibla skoförvaringen ”Peggy” och den smarta återvinningslösningen ”Home Recycling Station”.

För cirka fyra veckor sedan gav Skanska studenter från utbildningen IDE Teknisk Design på KTH och Medieinstitutet utmaningen att designa en prototyp med potential att lösa några av de största problemen i svenska hem. I tävlingen Skanskadesign13 delades sjuttio studenter in i tolv grupper, varav den ena hälften tog fram en prototyp för att lösa problematik i hallen och den andra tog itu med en källsorteringsutmaning.

I torsdags i förra veckan fick samtliga arbetsgrupper presentera sin lösning på Skanskas huvudkontor och efter en jämn omröstning valde juryn ut de två vinnarbidragen som bäst uppfyllde kriterierna: implementerbart i Skanskas nya hem, kreativ höjd och kundvärde.

Juryn bestod av representanter från KTH, Medieinstitutet och Skanska.

De vinnande grupperna har tilldelats en prissumma på 5 000 kronor vardera.

Här är de bidrag som imponerade mest på juryn i respektive kategori:

Vinnare i kategorin hallförvaring:

Skoförvaringen ”Peggy”.

Arbetsgrupp: KTH: Lindsey Croghan, Andreas Fridlund, Kim Gartvall Fredriksson, Ilango Lourdudoss. Medieinstitutet: Emilia Martinpelto, Markus Jakbo, Natali Fernando.

Peggy är ett smart skoförvaringssystem i trä med flyttbara peggar som skorna ställs på. Lösningen är flexibel och kan byggas på med fler peggar i takt med att familjen eller skosamlingen växer. Produkten har också en utfällbar stol som kan användas när man behöver extra sittyta i hallen.

Juryns motivering:

”Lösningen har ett nyhetsvärde och bra proportioner och geometri. Produkten har god utvecklingspotential och är enkel och flexibel att använda. Vi gillar att man får översikt över skorna och att de exponeras på ett nytt och roligt sätt från sidan. Bra tänk med den utfällbara stolen”.

Vinnare i kategorin Källsorteringslösning:

Källsorteringslösningen ”Home Recycling Station”.

Arbetsgrupp: KTH: Amy Pomering, Nikolaj Strömberg Gröndahl, Julia Szalontai, Sofia Johansson, Medieinstitutet: Daniel Sundström, Sandra Nyman, Johanna Kurkinen.

Home Recycling Station är en källsorteringslösning som är enkel att integrera i köksinredningen. Lösningen består av två olika delar. Dels ett högsmalt utdragningsbart skåp med flera kärl för olika typer av avfall. Kärlen sitter på en avtagbarställning med hjul, vilket underlättar vid tömning. Den andra delen består av en mindre, roterbar hörnmodell med två lådor som har uttagbara avfallskärl för komposterbart avfall.

Juryns motivering:

”Vi gillar helhetslösningen och att det är en innovativ produkt som redesignats och gjorts ännu bättre än de källsorteringslösningar som finns på marknaden. Produkten är mycket användarvänlig och vi gillar att man har tänkt på hur man transporterar avfallet från köket till återvinningsstationen”.

Under hashtaggen #Skanskadesign13 finns studenternas egna bilder från tävlingen.

Se bifogade filer för bilder på vinnande prototyper och arbetsgrupper.

Ilona Hobor, Consumer Insight Manager Skanska

Tel: 0722-41 55 73 E-post: Ilona.hobor@skanska.se

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler.

I Sverige har företaget cirka 11 000 medarbetare. Intäkterna för byggverksamheten uppgick 2012 till cirka 28 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2012 cirka 1 200 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.