Mindre hemmafest – så firar vi helst nyår

Snart är det dags för årets nyårsfester och de allra flesta vill skåla in 2014 på en hemmafest med max tio personer. Det visar en ny undersökning från Skanska där 85 procent av de tillfrågade svarar att de vill att nyårsfestligheterna sker i hemmamiljö. Samtidigt har fyra av tio ännu inte bestämt sig för hur de ska fira nyårsafton i år.

Året börjar lida mot sitt slut och om ett par dagar är det hög tid att välkomna det nya året. Men glöm extravaganta och stora nyårsfester.

I en ny undersökning som Skanska har genomfört visar det sig att de allra flesta vill att festen ska vara i mindre skala. Det är endast en procent som vill fira med fler än 30 personer och fem procent vill helst att festligheterna ska äga rum på lokal eller restaurang.

Undersökningen visar att så många som 85 procent vill spendera nyårsafton i hemmamiljö. Drygt hälften vill också att max tio personer kommer på festen. Samtidigt vill var fjärde person vara med den närmaste familjen på nyår och tre procent avstår helst från att fira in 2014 överhuvudtaget.

– Hemmet är en naturlig plats för att umgås med nära och kära även på nyårsafton. Många tycker kanske också att det blir en mer personlig tillställning om man ordnar med festligheterna på egen hand, säger Ilona Hobor, ansvarig för konsumentinsikt på Skanska.

Drygt fyra av tio uppger att de ännu inte har bestämt sig för hur de ska fira nyårsafton och tre procent svarar att de helst firar nyår på egen hand.

Ilona Hobor, Consumer Insight Manager Skanska

Tel: 0722-41 55 73, E-post: Ilona.hobor@skanska.se

Om undersökningen:

Undersökningen är genomförd i december 2013 via Skanskas Bopanel med 1367 medlemmar, med 680 svarande i denna undersökning.

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler.

I Sverige har företaget cirka 11 000 medarbetare. Intäkterna för byggverksamheten uppgick 2012 till cirka 28 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2012 cirka 1 200 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.