Ny statistik från Skanska visar: Nyproduktion mest populärt bland bostadsköpare

De flesta bostadsköpare föredrar nyproduktion när de ska köpa ny bostad.  Det visar en ny undersökning som Skanska har genomfört där så många som hälften av de tillfrågade svarar att de helst vill flytta till en nyproducerad lägenhet. Majoriteten tycker dessutom att det är viktigt att de själva får vara med och bestämma över planlösningen i sina framtida bostäder.

Enligt en undersökning som Skanska har genomfört bland potentiella bostadsköpare föredrar 49 procent att köpa nyproducerade bostäder. Endast sju procent uppger att de skulle vilja flytta till en begagnad bostad. I Skåne och Västra Götaland uppger hela 54 procent att de gärna köper nyproduktion medan motsvarande siffra i Uppsala endast är 35 procent.

Möjligheten att själv planera och bestämma över inredningen ser många som en fördel med nyproduktion. Resultatet visar att hela 29 procent tycker att det är mycket viktigt att kunna påverka utformningen av sin framtida bostad. Bara fem procent av de tillfrågade uppger att det inte är viktigt alls.

– Något som många bostadsköpare uppskattar med nyproducerade lägenheter är att utgångspriset alltid är fast. Det innebär att man slipper budgivningar som ofta kan vara stressande. Ytterligare en fördel är att nya bostadsrättsföreningar inte behöver bekymra sig för reparationer och renoveringar i samma utsträckning, säger Magnus Lambertsson, marknadschef på Skanska Nya Hem.

Om undersökningen

Undersökningen är genomförd i oktober 2016 via Skanskas Bopanel med totalt 822 svarande. Skanskas Bopanel består av över 2 000 bostadsköpare med varierande ålder och livssituation.

Bilaga.

Om du skulle flytta nu, vill du flytta till en helt ny bostad eller en bostad som inte är ny?

Totalt
Nyproducerad bostad  49 %
Bostad som inte är nyproducerad  7 %
Spelar ingen roll  44 %

Hur viktigt är det för dig att kunna påverka utformningen av planlösningen genom att välja till eller ta bort innerväggar i den kommande bostaden?

Totalt
1. Inte alls viktigt  5 %
2. 8 %
3. 24 %
4. 31 %
5. Mycket viktigt 29 %
Vet ej 3 %

Annika Svensson, PR-ansvarig, Skanska, tel: 010-448 15 15

Magnus Lambertsson, marknadschef, Skanska Nya Hem, 010-448 82 552

Direktnummer för media, tel: 010-448 88 99

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 9 600 medarbetare. Intäkterna för byggverksamheten uppgick 2016 till cirka 32 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2016 cirka 2 600 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.