Skanska anlägger för 25 vindkraftverk i Umeå

Nu startar Skanska anläggningen av Högaliden vindkraftpark i Umeå kommun. Parken, som utvecklas av norska Fred. Olsen Renewables och omfattar 25 turbiner, ska uppföras på Loberget strax utanför Botsmark.

Skanskas uppdrag omfattar infrastrukturarbeten: fundament, vägar, kranplaner, internt el- och optonät, transformatorstation samt servicebyggnad. Hållbarhetsaspekterna blir viktiga, och ett särskilt fokus på masshantering i samband med schakt- och fyllningsarbeten på vägar och kranplaner ska minimera antalet transporter.

En bergtäkt belägen mitt i parken ska försörja vindparken med nödvändigt krossmaterial.

Arbetena påbörjas omgående och beräknas vara klara till sommaren 2020. Högaliden vindkraftpark ska vara helt färdigställd i december samma år.

För ytterligare information kontakta:

Johan Eriksson, projektchef, Skanska Sverige, tel 010 448 97 23

Patric Elmén, tf presschef, Skanska AB, tel: 010 449 31 34

Direktnummer för media, tel +46 (0)10 448 88 99

Skanska är ett av de ledande projektutvecklings- och byggföretagen i Norden, med verksamhet inom husbyggnation och infrastrukturbyggande i Sverige, Norge och Finland samt utveckling av bostäder och kommersiella fastigheter på utvalda hemmamarknader. Kommersiell fastighetsutveckling sker även i Danmark. Skanska erbjuder också tjänster inom offentlig-privat samverkan. Skanska omsatte cirka 65 miljarder kronor i sin nordiska verksamhet och hade drygt 15 000 anställda under 2017.