Skanska bygger bostäder åt HSB i Ingenting

Skanska har fått i uppdrag av HSB Bostad AB att bygga flerbostadshus med 117 bostadsrättslägenheter i området Ingenting, Solna. Kontraktet är värt cirka 175 miljoner kronor.

Ingenting ligger på gångavstånd till Kungsholmen, mitt emellan Västra Skogen och Solna Centrum. I närhet till postterminalen i Tomteboda växer ett nytt bostadsområde fram där Skanska redan har byggt flerbostadshus i egen regi.

– Vi är glada över förtroendet från HSB och ser fram emot att bygga vidare i området. Det är ett spännande område med närhet till kommunikationer men också nära bad och promenadstråk, säger Magnus Christiansen, distriktschef, Skanska Sverige AB.

Skanska ska uppföra två hus runt en innergård åt HSB. Husen får fem till sju våningar med underliggande garage. Det blir lägenheter i storlekarna 1-5 rum och kök.

– Området är attraktivt för våra bosparare och vi ser fram emot att, i samarbete med Skanska, uppföra 117 lägenheter, säger Håkan Falk, vd, HSB Bostad AB.

Hållbarhet är en viktig ledstjärna för byggprojektet. Det innebär stort fokus på energieffektivitet och god inomhusmiljö. Allt material som används under byggprocessen är miljöbedömt och godkänt enligt Byggvarubedömningen, en gemensam hållbarhetsstandard framtagen av Sveriges största byggherrar och fastighetsägare. Avsikten är att husen ska miljöcertifieras enligt Miljöbyggnad, silvernivå.

Skanska påbörjar byggnationen i mars 2014 och avsikten är att husen ska stå färdiga till sommaren 2016.

Fredrik Gustafsson, projektchef, Skanska Sverige AB, tel: 010-448 25 54

Magnus Christiansen, distriktschef, Skanska Sverige AB, tel: 010-448 47 88

Skanskas direktnummer för media, tel: 010-448 88 99

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler.
I Sverige har företaget cirka 11 000 medarbetare. Intäkterna för byggverksamheten uppgick 2012 till cirka 28 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2012 cirka 1 200 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.