Skanska bygger Göteborgs mest vattennära hotell

Ett första spadtag har tagits idag för Skanskas gröna och vattennära hotellprojekt på det gamla varvsområdet Lindholmen Science Park. Ett 25-årigt hyresavtal har tecknats med Winn Hotel Group för fastigheten.

Idag togs första spadtaget på Skanskas nya hotellprojekt på Lindholmen i Göteborg. Byggnaden kommer att ligga på Norra Älvstranden, i anslutning till Lindholmen Science Park. Över 18 000 människor arbetar och studerar i anslutning till det gamla varvsområdet, som nu får ytterligare ett välkommet tillskott i form av Radisson Blu Riverside Hotel.

Vid invigningen deltog bland annat Skanska Sveriges VD Anders Danielsson samt Anders Junger, VD Winn, Hasse Johansson, styrelseordförande Lindholmen Science Park samt Owe Nilsson, styrelseordförande i Älvstranden Utveckling AB. Hotellet blir cirka 13 000 kvm stort och kommer att erbjuda 266 smakfullt inredda gästrum samt goda konferensmöjligheter. Invigning beräknas ske under våren 2013.

- Detta är en stor investering för Skanska Sverige och ett projekt att vara mycket stolt över. Vi fortsätter att bygga gröna hus i spännande lägen, och vi är glada att våra kunder uppskattar vår kunskap att bygga klimatsmart, sa Anders Danielsson, VD Skanska Sverige.

Byggnaden får en grön profil och utformas med sikte på att uppnå Gold-nivå enligt det internationella miljösystemet LEED.

För ytterligare information, kontakta:
Anders Erlandsson, regionchef, Skanska Sverige: tel 010–448 4116
Mia Trahn, presstalesman, Skanska AB, tel 010-448 44 40
Direktlinje för media: 010-448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.se

Skanska är ett av Sveriges största byggbolag med verksamhet inom hus- och
anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har
företaget cirka 10 000 medarbetare och intäkterna för byggverksamheten uppgick 2010 till
cirka 23 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2010 cirka 1 200
nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.