Skanska bygger hyreshus åt Cartagena i Växjö

Skanska har utvecklat och projekterat två punkthus med hyreslägenheter i Telestad, Växjö. Husen förvärvas av fastighetsbolaget Cartagena AB som kommer att ansvara för förvaltningen och uthyrning av bostäderna.

Efterfrågan på hyreslägenheter i Växjö har länge varit stor, inte minst i Telestadsområdet i direkt närhet till Universitetet. Här finns butiker och restauranger samt närhet till natur men även goda kommunikationer till Växjö centrum sex kilometer bort.

Skanska planerade ursprungligen för bostadsrätter på marken men valde att istället satsa på hyreslägenheter på grund av den stora efterfrågan. Cartagena som köper fastigheterna är en fastighetsförvaltare med säte i Lund som har långsiktiga ambitioner i förvaltningen. Bolaget förvaltar idag fastigheten Hovshaga Centrum i Växjö.

– Skanska och Cartagena har ett gemensamt intresse för Växjös utveckling. Vår samsyn har hjälpt oss i processen att komma fram till en affär som båda parter men kanske framförallt Växjö kan känna stolthet över. Det har även underlättat att det råder ett gott samarbetsklimat i staden, säger Lars Hedvall, distriktschef, Skanska Sverige AB.

De två husen kommer att rymma 60 lägenheter i storlekarna 1–3 rum och kök. Den genomsnittliga storleken på lägenheterna är 60 kvadratmeter och stor vikt har lagts vid att skapa yteffektiva planlösningar. Tanken är att skapa ett flexibelt boende som tilltalar såväl yngre som äldre bostadskunder. Utmärkande för husen blir också att de byggs enligt Skanskas gröna metoder, vilket innebär omsorg vid materialval och stort fokus på energieffektivitet.

– Vi är mycket glada över att kunna erbjuda hyresbostäder med bostadsrättsstandard. Alla lägenheter har genomgående material av högsta kvalitet. Alla rum har parkettgolv och badrummen har klinker och kakel, säger Börje Hed, vd, Cartagena AB.

Förberedelserna för byggnationen är redan igång och avsikten är att ett första spadtag ska kunna tas till hösten i år. Första inflyttning är planerad till vintern 2014.

Tobias Abrahamsson, projektutvecklare, Skanska Sverige AB, tel: 010-448 70 46

Lars Hedvall, distriktschef, Skanska Sverige AB, tel: 010-448 80 85

Direktnummer för media, tel: 010-448 88 99

Börje Hed, vd, Cartagena AB, tel: 0704-190010

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler.
I Sverige har företaget cirka 11 000 medarbetare. Intäkterna för byggverksamheten uppgick 2012 till cirka 28 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2012 cirka 1 200 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.

Om Cartagena AB

Cartagena AB är ett fastighetsbolag med säte i Lund. I Växjö äger bolaget sedan 2010 Fastigheten Hovshaga Centrum AB med ett hundratal lägenheter, en ICA-butik och en vårdcentral.