Skanska högst rankade byggföretaget i Norden på att rapportera koldioxidutsläpp

Skanska är åter det högst rankade nordiska byggföretaget i CDP:s Climate Disclosure Leadership Index (CDLI) som mäter företagens rapportering om utsläpp av växthusgaser.

Skanska har byggt upp system och rutiner för rapportering av företagets koldioxidutsläpp till bland annat CDP. Utöver det har Skanska under flera år byggt upp kunskap kring klimatkalkyler för byggprojekt, eftersom det är där insatser kan göras. Med klimatkalkylen kan de största koldioxidutsläppen identifieras tidigt och åtgärder vidtas.

– Skanska Sverige har länge arbetat målmedvetet för att minska våra koldioxidutsläpp för att begränsa vår miljöpåverkan och resursanvändning, säger Johan Gerklev, hållbarhetschef, Skanska Sverige.

Trafikplats Jung är det projekt som uppvisat störst minskning av koldioxidutsläppen. Trafikplats Jung omfattar en ombyggnad av en korsning till en mer trafiksäker planskild trafikplats och hade Trafikverket som beställare. Projektet lyckades minska koldioxidutsläppen med 35 procent genom bland annat omprojektering av kalkcementpelare och en bro. Något som även har minskat kostnader i projektet. Hållbarhetsarbetet har även fått draghjälp av att projektet certifierats enligt CEEQUAL, nivå Very Good.

– Trafikplats Jung visar att hållbart byggande och lönsamhet går att förena redan i dag. Minskade klimatutsläpp kommer oftast från en smartare resursanvändning, vilket i sin tur ofta innebär lägre kostnader i projektet. Det är viktigt att det i projektet ges förutsättningar för att hitta innovativa och mer hållbara lösningar och här har CEEQUAL och våra klimatkalkyler haft betydelse, eftersom det ökar fokuset på hållbarhet, säger Johan Gerklev.

Ladda ner rapporten och läs mer om CDP:s arbete: https://www.cdp.net/EN-US/WHATWEDO/Pages/Nordic Region.aspx

Johan Gerklev, hållbarhetschef, Skanska Sverige, tel: 010-448 82 15

Mia Trahn, presstalesman, Skanska, tel 010-448 44 40

Direktnummer för media, tel: 010-448 88 99

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 11 000 medarbetare. Intäkterna för byggverksamheten uppgick 2013 till cirka 30 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2013 cirka 1 600 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.