Skanska hyr ut i miljösmarta kontoret Hagaporten III i Solna

Skanska har tecknat hyresavtal med PwC om cirka 900 kvm på plan 7 i Hagaporten III, Solna. Inflyttning sker i oktober 2011.

Hagaporten III är en av Stockholms mest miljösmarta kontorsbyggnader. Som certifierad miljöbyggnad och EU Green Building har fastigheten redan hunnit få flera priser och utmärkelser, bland annat Solna Stads miljöpris 2008.

PwC är marknadsledande inom revision, redovisning, skatt och affärsrådgivning. Företaget väljer nu att etablera sig i Solna.

– Solna är ett av Stockholmsområdets mest expansiva områden med många företag och ett attraktivt företagarklimat varför det känns naturligt för oss att etablera oss här säger Robert Wennberg, kontorschef för PwC:s kontor i Solna.

– Valet av lokaler i Solna föll på Hagaporten III därför att det är moderna, miljöanpassade lokaler som har ett bra läge dit våra kunder enkelt hittar och kan ta sig. Med den lokallösning vi har valt får vi en fantastisk arbetsmiljö med öppna ytor och mycket ljus, vilket vi är övertygande om attraherar både våra befintliga och framtida medarbetare, fortsätter Robert Wennberg.

– Vi är väldigt stolta och glada över att få ett välkänt företag som PwC som hyresgäster i Hagaporten. Detta visar att företag tycker om läget i Solna och att miljöaspekten verkligen är viktig, säger Caroline Arehult, VD för Skanska Fastigheter Stockholm.

Hagaporten III är ett av Solnas största moderna kontorshus med 28 000 kvm. Övriga hyresgäster i Hagaporten är ÅF, Dell, Toshiba, Billerud, Dekra och Restaurang Element, som drivs av Sabis.

Skanska Kommersiell Utveckling Norden initierar och utvecklar fastighetsprojekt inom kontor, logistik och affärshus. Kontorsverksamheten är koncentrerad till de tre storstadsregionerna i Sverige, Köpenhamnsregionen i Danmark, Helsingfors i Finland samt Oslo i Norge. Utvecklingen av logistik- och volymhandelsfastigheter bedrivs på strategiska orter i Sverige, Danmark och Finland.

Caroline Arehult, VD, Skanska Fastigheter Stockholm, tel 010-448 11 12
Mia Trahn, presstalesman, Skanska AB, tel 010-448 44 40
Direktlinje för media: 010-448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.se

Skanska är ett av Sveriges största byggbolag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 10 000 medarbetare och intäkterna för byggverksamheten uppgick 2010 till cirka 23 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2010 cirka 1 200 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.