Skanska nominerat till Malmö Stads Näringslivspris inom mångfald

Skanska är en av tre finalister till Malmö Stads Näringslivspris inom mångfald. Priset som delas ut för trettonde året i rad går till lokala hjältar som på olika sätt driver utvecklingen framåt i Malmö. Vinnaren utses på Malmö Stads Näringslivsgala 15 februari.

I Malmö bor och verkar människor från 164 länder, var fjärde malmöbo är född utanför Sveriges gränser. Med Näringslivspriset inom mångfald vill Malmö Stad uppmärksamma och premiera företag som tar tillvara på de möjligheter Malmös mångfald erbjuder.

Skanska uppmärksammans för att ha bedrivit ett aktivt arbete för att öka medvetenheten kring mångfald och inkludering hos medarbetarna i regionen.

– Det känns otroligt roligt att vi är nominerade, det är verkligen ett kvitto på att vårt fokus på samhällsengagemang är på rätt väg, säger Emma Wetterstrand, projektchef på Skanska Hus Syd och den som representerar Skanska på galan.

I motiveringen skriver Malmö Stad att Skanska vill vara en förebild inom svenskt näringsliv som tydligt visar att mångfald och inkludering lönar sig.

– Vi behöver spegla det samhälle vi verkar i. Det är grundläggande för att bättre förstå kundernas önskemål och utifrån det utforma intressanta affärserbjudanden. Vi vill bidra till ett bättre samhälle och vårt arbete med mångfald och inkludering är en del av detta, säger Magnus Persson, regionchef Skanska Hus Syd.

Magnus Persson regionchef Hus Syd, Skanska Sverige, tel: 010- 448 32 06

Mia Trahn, presstalesperson, Skanska, tel: 010-448 44 40

Direktnummer för media, tel: 010-448 88 99

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 11 000 medarbetare. Intäkterna för byggverksamheten uppgick 2014 till drygt 30 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2014 cirka 1 700 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.