Skanska säljer förskola och äldreboende i Västra Hamnen, Malmö, för 295 miljoner kronor

Skanska har sålt fastigheten Sjösättningen 1 i Västra Hamnen, Malmö, för 295 miljoner kronor. Köpare är Vectura. Byggnaden som innehåller förskola och äldreboende är utvecklad av Skanska Sverige. Försäljningen kommer att bokföras av Skanska Kommersiell Fastighetsutveckling i det andra kvartalet 2018. Tillträde till fastigheten är planerat till augusti 2020.

Byggnaden om cirka 7 000 kvadratmeter kommer att bli 5 våningar hög och ska inrymma förskola för cirka 120 barn och äldreboende med ett 60-tal lägenheter. Därutöver omfattas lokaler för övriga kommersiella kunder.

– Vi är mycket glada över att Vectura kommer att förvärva det här projektet. Det har varit en konstruktiv process fram till nu och vi räknar med att det goda samarbetet mellan alla parter kommer att fortsätta. Detta är ett projekt där alla kommer att bli vinnare, säger Hans Fransson, senior affärsutvecklare, Skanska Sverige AB.

Projektet har en tydlig social agenda där Skanska tillsammans med Malmö Stad upprättat en handlingsplan som innebär en satsning på praktikplatser samt samarbete med Rosengårdsskolan och Yallatrappan. Byggnaden har höga miljökrav och avsikten är att söka certifiering enligt LEED, nivå Guld.

Byggstart är planerad till augusti 2018 och färdigställandet till augusti 2020.

Skanska är ett av de ledande projektutvecklings- och byggföretagen i Norden, med verksamhet inom husbyggnation och infrastrukturbyggande i Sverige, Norge och Finland samt utveckling av bostäder och kommersiella fastigheter på utvalda hemmamarknader. Kommersiell fastighetsutveckling sker även i Danmark. Skanska erbjuder också tjänster inom offentlig-privat samverkan. Skanska omsatte cirka 65 miljarder kronor i sin nordiska verksamhet och hade drygt 15 000 anställda under 2017.

För ytterligare information kontakta:

Hans Fransson, senior affärsutvecklare, Skanska Sverige AB, tel 010 448 30 59

Andreas Joons, pressekreterare, Skanska AB, tel 010 449 04 94

Direktnummer för media, tel 010 448 88 99

Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också på www.skanska.com.

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag, fokuserat på utvalda hemmamarknader i Norden, Europa och USA. Med stöd av globala trender i urbanisering och demografi samt genom att gå i spetsen för hållbarhet, erbjuder Skanska konkurrenskraftiga lösningar i enkla såväl som de mest komplexa uppdragen, vilket hjälper både kunder och samhället att skapa en hållbar framtid. Koncernen har cirka 40 000 medarbetare. Koncernens omsättning år 2017 uppgick till 161 miljarder kronor.