Skanska säljer vård- och omsorgsboende i Upplands Väsby till SPP Fastigheter

Skanska har sålt ett vård- och omsorgsboende i Upplands Väsby för cirka 165 miljoner kronor. Köpare är SPP Fastigheter. Affären slutförs när köparen tillträder fastigheten runt årsskiftet 2017/18.

I det nyexploaterade området Frestaby i Upplands Väsby bygger Skanska ett nytt vård- och omsorgsboende som ska tillgodose behovet av bra bostäder för äldre i Upplands Väsby. Boendet har utvecklats i ett nära samarbete med hyresgästen Attendo, som tecknat ett 15-årigt hyresavtal omfattande 54 boenderum och gemensamma ytor. Boendet har ritats av TEMA Arkitekter.

– Vi är mycket nöjda över att kunna leverera ett vård- och omsorgsboende som möter såväl Attendos som SPP Fastigheters krav. Boendet är utvecklat med fokus på att skapa en bra vardag för boende och personal. Det är glädjande att Upplands Väsby infört LOV (Lagen om valfrihetssystem), vilket gjort det möjligt för oss att tillsammans med Attendo hjälpa kommunen att tillgodose behovet av vårdfastigheter för äldre, säger Filippa Lindnér, projektutvecklare, Skanska Sverige.

Byggnaden kommer att certifieras för nivå guld, enligt LEED (Leadership in Energy and Environmental Design).

– Vi gläder oss åt att ha fått möjlighet att förvärva ytterligare ett av Skanskas miljöcertifierade projekt inom vård och omsorg. Vi har sedan tidigare en hyresgästrelation med Attendo och ser fram emot ett gott samarbete även i detta projekt, säger Marita Loft, vd Storebrand Fastigheter och förvaltare av SPP Fastigheter.

Filippa Lindnér, projektutvecklare, Skanska Sverige, tel 010 449 03 09

Johan Sahlberg, affärsutvecklingschef, Skanska Sverige, tel 010 449 06 47

Marita Loft, vd, Storebrand Fastigheter, tel 070 960 54 64

Skanskas direktnummer för media, tel 010 448 88 99

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med verksamhet  inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler.  I Sverige har företaget cirka 9 600 medarbetare. Intäkterna för byggverksamheten uppgick  2016 till cirka 32 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2016 cirka 2 600 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.