Skanska säljstartar första lägenheterna i Limhamns Sjöstad

Skanska satsar vidare på utvecklingen av Limhamns Sjöstad med flerbostadshus direkt vid kajkanten. Nu är det säljstart för de allra första lägenheterna. Limhamns Sjöstad börjar därmed på allvar binda samman Malmö med Limhamn och Öresund.

För närmare 125 år sedan startade Skanska sin resa till att bli ett av världens ledande bygg och projektutvecklingsbolag. På samma plats håller numera en öppen och levande stadsdel på att växa fram som en viktig del av Malmös utveckling som den mest spännande regionen i Sverige.

Skanska följer nu upp hösten satsning på stadsradhusen genom att säljstarta de allra första lägenheterna i Limhamns Sjöstads. Den första etappen, Brf Focken, kommer att bestå av fyra flervåningshus och totalt 87 lägenheter och ligga direkt vid kajkanten och havet.

Flerbostadshusen och lägenheterna har ritats av den ledande arkitektbyrån Kanozi och har fått en arkitektur som är stilren och tidstypisk samtidigt som de är präglade av den industriella eran och det anrika Limhamn.

– Den första etappen av flerbostadshus präglas av genomtänkta, hållbara och genuina materialval. Husen kommer att ha fasader i mörkt tegel som reflekterar havet och stora glaspartier som ger lägenheterna ett vackert ljusinsläpp och en fantastisk havsutsikt, säger Magnus Björkander, projektutvecklare på Skanska Nya Hem.

Öppen och levande stadsdel vid havet
Limhamns Sjöstad kommer att vara en öppen och levande stadsdel med ett naturligt liv och rörelse för både barn och vuxna – även för de som inte bor i Limhamns Sjöstad. Detta kommer bland annat att göras möjligt med den kommande parken samt den nyrenoverade kajen.

– Skanska och Malmö stads storsatsning på kajen skapar nya förutsättningar för en rad olika aktiviteter på första parkett vid havet. I och med att Limhamns Sjöstad växer fram kan vi dessutom öppna upp en mycket vacker del av staden som varit avstängd under många år, säger Magnus Björkander.

Skanskas ambition är att kajen som redan idag är öppen för allmänheten ska locka människor till aktiviteter och att promenaderna från Limhamnsfältet ska få en naturlig förlängning ut till Limhamns Sjöstad redan i sommar.

Det första kvarteret i Limhamns Sjöstad, Brf Focken, kommer att bestå av totalt 87 bostadsrättslägenheter. Storleken på bostadsrättslägenheterna kommer att variera från 39 till 120 kvadratmeter. Det fasta priset varierar från 975 000 kronor till 5 975 000 kronor. Skanska räknar med att första inflyttningen kommer att ske under 2013

För mer information, var vänlig se

Magnus Björkander, projektutvecklare, Skanska Nya Hem, tel: 010 448 32 32
Niclas Strahner, pressansvarig, Skanska Bostadsutveckling Norden, tel: 010-448 16 08

Skanska är ett av Sveriges största byggbolag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 10 000 medarbetare och intäkterna för byggverksamheten uppgick 2010 till cirka 23 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2010 cirka 1 200 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.