Skanska sluter samverkansavtal med ESS om nya kontor och laboratorier i Lund

Skanska har slutit ett samverkansavtal med ESS, European Spallation Source ERIC, om att förbereda för ESS Campus, som består av kontor, laboratorium och verkstäder, i Lund. Avtalet innebär att Skanska och ESS under det närmaste halvåret ska planera, projektera och utarbeta riktkostnad för att genomföra byggprojektet med beräknad start fjärde kvartalet i år.

ESS Campus ligger intill den stora forskningsanläggning som Skanska bygger i Lund. Campus-området omfattar totalt cirka 40 000 kvadratmeter markyta där tre byggnader med en bruttoyta på 20 000 kvadratmeter ska uppföras. Avtalet som nu undertecknats gäller den inledandande fasen. Ett separat avtal för själva byggprojektet kommer att tecknas före byggstart.

– Det är väldigt glädjande att få möjligheten att fullborda arbetet med ESS genom att även bygga Campus som blir anläggningens ansikte utåt. Genom att fortsätta vårt nära samarbete med ESS i en gemensam organisation får vi möjlighet att utnyttja all den kompetens som finns i våra respektive organisationer på bästa sätt, säger Jörgen Christiansson, distriktschef Skanska Sverige.

ESS, European Spallation Source, är en sameuropeisk forskningsanläggning som kommer att användas inom en rad forskningsområden, bland annat miljö, medicin, mat och material. Anläggningen är en så kallad neutronkälla där forskare från hela världen ska kunna studera framtidens material för att förstå hur det är uppbyggt och hur det fungerar.

– ESS Campus blir en viktig signaturbyggnad och det första besökarna möter när de kommer till ESS. Vi har sedan 2014 ett bra samarbete med Skanska, som bygger själva forskningsanläggningen, säger John Womersley, ESS Director General.

Jörgen Christiansson, distriktschef, Skanska Sverige AB, tel: 010-449 14 20

David Eriksson, projektchef, Skanska Sverige AB, tel: 010-448 30 54

Skanskas direktnummer för media, tel: 010-448 88 99

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 9 600 medarbetare. Intäkterna för byggverksamheten uppgick 2016 till cirka 32 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2016 cirka 2 600 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.