Växjös grönaste radhus byggs i Vikaholm

Nu påbörjar Skanska byggandet av 21 bostadsrättsradhus i Vikaholm, söder om Växjö. Det blir landets första radhuskvarter som byggs enligt Netto Nollenergi, vilket innebär att husen ska generera lika mycket el som de förbrukar under ett år.

De energismarta husen borgar för låga energikostnader för de boende. Genom solceller på taken produceras miljövänlig el och med en satsning på bergvärme kan uppvärmningskostnaderna hållas nere under vinterhalvåret. Husen utrustas med pumpar som även kan leverera kylning till husen under varma sommardagar. Målsättningen är att husen ska producera mer el än vad som behövs för uppvärmning, varmvatten och fastighetsel. Överskottsel under sommarhalvåret kan säljas på energimarknaden.

– Det är väldigt glädjande att kunna erbjuda Växjöborna en ny typ av boende som vänder sig till en bred målgrupp med intresse av att bo i en ny hållbar stadsdel. För oss som strävar efter att vara ledande inom grönt byggande är det spännande att vara först ut med denna miljö- och energisatsning som rimmar väl med Växjös strävan att vara Europas grönaste stad, säger Lars Hedvall, distriktschef, Skanska Sverige AB.

Stadsdelen Vikaholm ligger intill Södra Bergundasjön och nära goda rekreationsmöjligheter i form av löpslingor, idrottsplatser, golfbana och simhall. Närmaste centrum är Teleborg med affärer, vård och service. Teleborg erbjuder också förskolor och skola.

Försäljningen av radhusen i Vikaholm inleddes före jul. Intresset har varit stort och över hälften av radhusen är redan sålda. Byggnadsarbetena är påbörjade och husen ska vara färdiga för i februari 2015.

Lars Hedvall, distriktschef, Skanska Sverige AB, tel: 010-448 80 85

Susanne Wettergren, projektutvecklare, Skanska Sverige AB, tel: 010-449 32 16

Skanskas direktnummer för media, tel: 010-448 88 99

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 11 000 medarbetare. Intäkterna för byggverksamheten uppgick 2013 till cirka 30 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2013 cirka 1 600 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.