Anders Danielsson ny VD för Skanska Sverige

Anders Danielsson har utsetts till ny VD för Skanska Sverige. Han tillträder omgående och ersätter därmed Mats Williamson som nyligen tillträtt posten som VD för Skanska UK.

Anders Danielsson anställdes i Skanska 1991 och har därefter innehaft en rad positioner inom Skanska Sverige. Sedan 2003 har han varit vice VD och ingått i enhetens ledningsgrupp. Han har även medverkat i utvecklingen av koncernens mångfaldsarbete.

– Skanska Sverige har utvecklats mycket positivt under senare år. Anders har varit delaktig i denna process och vi tror att han kan förbättra enheten ytterligare, bl a genom att stärka kundorienteringen. Hans värderingar och dokumenterat goda egenskaper som ledare och kommunikatör har övertygat oss om att han är rätt man att leda Skanska Sveriges fortsatta arbete, säger Johan Karlström, Skanskas VD och koncernchef.

Skanska Sverige är ett av Sveriges största byggbolag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande. Bolaget har cirka 11.000 medarbetare och intäkterna uppgick förra året till cirka 27 miljarder kronor. I Sverige är Skanska även verksamt inom utveckling av bostäder och kommersiella lokaler.

Per-Lennart Berg, presschef, Skanska Sverige, tel 08-504 350 50
Karin Lepasoon, kommunikationsdirektör, Skanska AB, 08-753 88 99