Förluster i verksamheten i Latinamerika belastar Skanskas resultat i det andra kvartalet 2014 med 500 miljoner kronor

Skanska belastar resultatet i verksamheten i Latinamerika med 500 miljoner kronor under andra kvartalet 2014. Omkring 380 miljoner kronor relaterar till nedskrivningar av två kraftverksprojekt i Brasilien och en petrokemisk anläggning i Argentina. Dessa projekt kommer att färdigställas innan årsskiftet. De resterande 120 miljoner kronorna är omstruktureringskostnader.

Efter nedskrivningarna och omstruktureringskostnaderna beräknas rörelseresultatet i andra kvartalet 2014 uppgå till 620 miljoner kronor för den totala byggverksamheten och 920 miljoner kronor för koncernen.

Som en konsekvens kommer verksamheten i Latinamerika att minskas kraftigt framöver. Vidare kommer verksamheten att fokuseras på drifts- och underhållsverksamhet.

Mot denna bakgrund är Johan Henriksson utsedd till verkställande direktör i Skanska Latinamerika. Johan har arbetat nära 20 år på Skanska och är för närvarande finansdirektör i byggenheten Skanska USA Civil. Johan har före det varit finansdirektör i Skanska Infrastrukturutveckling respektive Skanska Sverige. Johan tillträder omedelbart och kommer att rapportera till Mats Williamson, vice VD Skanska AB.

En telefonkonferens kommer att hållas idag, torsdag 10 juli, klockan 10:00. Skanskas VD och koncernchef, Johan Karlström samt ekonomi- och finansdirektör, Peter Wallin kommer att svara på frågor. För att delta i telefonkonferensen, vänligen ring 08-505 564 74.

All övrig information som är relaterad till det andra kvartalet 2014 kommer att presenteras vid Skanskas sexmånadersrapport för 2014 den 18 juli 2014.

Magnus Persson, Direktör Investor Relations, Skanska AB, tel 010 448 64 29

Katarina Grönwall, Kommunikationsdirektör, Skanska AB, tel 010 448 88 77

Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.com/media/press-releases

Informationen är sådan som Skanska AB kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden.

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Baserat på bolagets globala miljökunnande siktar Skanska på att bli kundernas första val när det gäller gröna projekt. Koncernen har idag 57 000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa, USA och Latinamerika. Omsättningen år 2013 uppgick till 136 miljarder kronor.