Inflyttning till Hammarby Sjöstad kan försenas

Inflyttning till Hammarby Sjöstad kan försenas Delar av Skanska Nya Hems byggprojekt vid Sickla Strand riskerar att försenas. Enligt planen skulle ett av de bostadshus, som just nu är under produktion, stå inflyttningsklart under hösten 2001. Det senaste halvårets häftiga regnväder och höga luftfuktighet har dock lett till fuktproblem och arbetet med att ersätta skadat byggmaterial kan förlänga byggprocessen. Sedan fuktskadorna kunnat konstateras har Skanska vidtagit ett antal åtgärder och externa experter kallades dessutom in. Experternas uppgift var att genomföra fuktmätningar och fastställa omfattningen av skadorna. - Vi arbetar nu intensivt med att ersätta allt fuktskadat material med nytt och fräscht, förklarar miljöchef Bengt Wånggren. Den extra tid detta tar kan innebära senare inflyttning än planerat, vilket vi beklagar. Men vi kompromissar inte med det grundläggande kravet att alla som köper ett hem av oss ska kunna räkna med att flytta in i ett högkvalitativt och välbyggt hem. De som köpt bostadsrätter i huset är informerade om situationen. Noggranna mätningar kommer att utföras innan bostadsköparna flyttar in i sina hem för att det ska stå helt klart att inga spår av fuktskadorna återstår. Fuktskadorna har orsakats av att en del av huset stod otillräckligt skyddat under en period av byggnationen. Höstens extrema väderförhållanden med mycket regn och hög luftfuktighet har naturligtvis också påverkat utfallet. - Vi beklagar det inträffade och tar på oss fullt ansvar, säger Bengt Wånggren. Genom att snabbt vidta alla nödvändiga åtgärder i det konkreta projektet samtidigt som vi undersöker vad vi kan göra för att förhindra att detta händer igen, hoppas vi att våra kunder även fortsättningsvis ska känna förtroende för oss. - För ytterligare information, kontakta: Bengt Wånggren, miljöchef, Skanska Nya Hem region Stockholm, tel. 070-607 3065 Christine Gustavsson, informationsansvarig, Skanska Nya Hem, tel:070-545 6189 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/13/20010213BIT00310/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/13/20010213BIT00310/bit0002.pdf