Klaus Steen Mortensen ny vd för Skanska Danmark

Klaus Steen Mortensen ny vd för Skanska Danmark Ny vd för Skanska Danmark blir Klaus Steen Mortensen sedan hittillsvarande vd Per-Ingemar Persson beslutat att lämna Skanska för att bli vd för det svenska bolaget NVS. - Per-Ingemar Persson har gjort stora insatser i Skanskas omstruktureringsarbete i Danmark, liksom tidigare i Sverige. Vi har nu lyckats vända utvecklingen i Danmark och vi är fast beslutna att fortsätta på den inslagna vägen. Kontinuiteten säkras genom att Klaus Steen Mortensen som har arbetat nära Per-Ingemar nu tar över ledningen, säger Johan Karlström, vice vd Skanska AB. - Det var ett svårt beslut att lämna Skanska efter 20 år. Till helt nyligen hade jag inte kunnat föreställa mig detta. Men det erbjudande som jag plötsligt fått är en så spännande utmaningen att jag helt enkelt inte kunde tacka nej, säger Per-Ingemar Persson. Vd-skiftet sker omgående men Per-Ingemar Persson kommer att stå till Skanskas förfogande till den 1 september. Klaus Steen Mortensen, född 1956, anställdes i Skanska Danmark 2001 som divisionsdirektör för Byg Sjælland. Klaus Steen Mortensen är civilingenjör med mer än 20 års branscherfarenhet som entreprenör, konsult och byggherre, bl a som projektchef vid A/S Øresundsforbindelsen. Närmast före Skanska kommer Klaus Steen Mortensen från en befattning som regionsdirektör vid H. Hoffmann & Sønner. Skanska Danmark hade 2001 en omsättning på 5,7 miljarder svenska kronor. Bolaget har ca 2.000 anställda. För ytterligare information, kontakta: Johan Karlström, vVD, Skanska AB, tel 08-753 88 00 Klaus Steen Mortensen, VD, Skanska Danmark, tel +45 44 77 99 99 Finn Serup Jensen, informationschef, Skanska Danmark, tel +45 44 77 95 75 Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/03/20020703BIT00300/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/03/20020703BIT00300/wkr0002.pdf