Ny chef för Skanska BOT

Till ny VD för Skanska BOT har Simon Hipperson utsetts. Han efterträder Bert-Ove Johansson, som ska ansvara för Koncernstab Inköp.

Skanska BOT är Skanskas enhet för investeringar i privatfinansierad infrastruktur, offentlig privat samverkan. Simon Hipperson har en lång erfarenhet från skilda roller inom PFI, det brittiska programmet för privatfinansierad infrastruktur. Han kommer närmast från Skanska UK, där han varit ansvarig för byggverksamheten inom PFI. - Vi har expanderat kraftigt och är ledande inom offentlig privat samverkan i Storbritannien. Vår ambition är att fortsätta att utveckla koncernens BOT-verksamhet på alla våra hemmamarknader. Simon Hippersons erfarenheter från den brittiska verksamheten kommer att vara mycket värdefulla i detta arbete, säger Thomas Alm, vice VD Skanska AB. Simon Hipperson tillträder tjänsten som VD för Skanska BOT med placering i Stockholm den första januari 2005. För ytterligare information, kontakta: Peter Gimbe, informationsdirektör, Skanska AB, tel 08-753 88 38

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag, fokuserat på utvalda hemmamarknader i Norden, Europa och USA. Med stöd av globala trender i urbanisering och demografi samt genom att gå i spetsen för hållbarhet, erbjuder Skanska konkurrenskraftiga lösningar i enkla såväl som de mest komplexa uppdragen, vilket hjälper både kunder och samhället att skapa en hållbar framtid. Koncernen har cirka 40 000 medarbetare. Koncernens omsättning år 2017 uppgick till 161 miljarder kronor.