Ny verkställande direktör i Skanska Tjeckien och Slovakien

Roman Wieczorek har utsetts till verkställande direktör i Skanska Tjeckien och Slovakien från 4 december 2014. Roman efterträder Dan Ťok som har utsetts till transportminister i Tjeckien.

Roman Wieczorek kommer att förbli vice vd i Skanska och ingår i Skanskas koncernledning med ansvar för Skanskas byggverksamhet i Centraleuropa.

– Dan har initierat omorganisationsprocessen av Skanska Tjeckien och den slovakiska affärsenheten med en övergripande förändring av vår affärsmodell. Dessutom har han introducerat ett nytt sätt att tänka med tydlig koppling till hälsa och säkerhet, i en företagskultur som grundas på etiska värden och full insyn. Hans engagemang för affärsetik har sträckt sig långt utanför Skanska och byggindustrin, säger Johan Karlström, Skanskas vd och koncernchef.

Som ordförande i AmCham, Amerikanska handelskammaren i Tjeckien, har Dan mycket aktivt deltagit i arbetet för öppenhet och ett sunt företagsklimat i det tjeckiska näringslivet.

– Jag vill tacka honom för hans viktiga arbete och jag är stolt över det erkännande som hans nya utnämning innebär, säger Johan Karlström.

Edvard Lind, presschef, Skanska AB, tel 010-448 88 08

Direktlinje för media, tel 010-448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.com

Informationen är sådan som Skanska AB kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden.

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Baserat på bolagets globala miljökunnande siktar Skanska på att bli kundernas första val när det gäller gröna projekt. Koncernen har idag 57 000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa och USA. Omsättningen år 2013 uppgick till 136 miljarder kronor.