Piotr Janiszewski ny Business Unit President för Skanska Polen

Piotr Janiszewski har utsetts till ny Business Unit President för Skanska Polen från den 1 juli. Under de senaste fyra månaderna har Piotr Janiszewski varit Chief Operations Officer för Skanska Polen. Piotr har arbetat på Skanska sedan 1997 och haft positioner som projektledare, distriktschef, projektchef för det största projektet i Centraleuropa, OPS-motorvägen A1 i Polen (offentlig-privat samverkan) och vice VD Skanska Polen.

– Piotr är välkänd och respekterad inom Skanska för sitt affärsmannaskap och sina ledaregenskaper. Detta kommer att vara av stort värde för Skanska i utförandet och genomförandet av Skanskas affärsplan, säger Roman Wieczorek, vice VD, Skanska AB.

Piotr Janiszewski efterträder Krzysztof Andrulewicz som kommer att sluta efter 23 år inom Skanska Polen.

– Jag vill tacka Krzysztof som utvecklat och genomfört strategin för lokal närvaro. Strategin tillsammans med Krzysztofs engagemang inom säkerhet har lagt en stabil grund för den nya affärsplanen, säger Roman Wieczorek.

Edvard Lind, presschef, Skanska AB, tel 010-448 88 08

Direktnummer för media, tel 010-448 88 99

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag, fokuserat på utvalda hemmamarknader i Norden, övriga Europa och Nordamerika. Med stöd av globala trender i urbanisering och demografi samt genom att gå i spetsen för hållbarhet, erbjuder Skanska konkurrenskraftiga lösningar i enkla såväl som de mest komplexa uppdragen, vilket hjälper både kunder och samhället att skapa en hållbar framtid. Koncernen har idag 43 100 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa och USA. Omsättningen år 2015 uppgick till 155 miljarder kronor.