Skanska bygger arméförläggning i USA för 336 miljoner kronor, USD 36 miljoner

Skanska bygger arméförläggning i USA för 336 miljoner kronor, USD 36 miljoner Skanskas amerikanska dotterbolag Baugh Skanska har fått uppdraget att bygga ut armébasen Fort Lewis i staten Washington, USA. Kontraktet är värt 336 miljoner kronor, USD 36 miljoner. Kund är ingenjörstrupperna inom US Army i Seattle. Ordern har inkluderats i orderingången för det andra kvartalet 2002. Projektet omfattar nybyggnad av förläggnings- och utbildningslokaler för 300 man, bataljonshögkvarter och en soldatmäss. Byggnaderna i två och tre plan omfattar totalt 17.500 kvm. Därutöver ingår väg- och parkeringsplatser på totalt 74.000 kvm samt markarbeten för övningsfält och parklandskap, totalt ca 800.000 kvm. Arbetena inleds inom kort för att vara avslutade på 660 dagar. Fort Lewis som grundades 1917 har fått sitt namn från Nordväst-passagens upptäckare kapten Merriweather Lewis. Fort Lewis är ett träningscenter för elitsoldater med plats för 20.000 soldater och 4.900 civilanställda. Den 38.000 ha stora basen är en av de största armébaserna i USA. Seattle-baserade Baugh Skanska, som ingår i Skanska sedan 2000, är ett av de ledande byggtjänsteföretagen i nordvästra USA. Bolaget har ett stort antal återkommande kunder inom utbildnings-, läkemedels- och hälsovårdsektorerna, flyg- och elektronikindustrin samt detaljhandel och livsmedelsindustrin. Baugh Skanska ingår i Skanska USA Building som förra året omsatte 32 miljarder kronor och har en orderstock på 40 miljarder kronor. För ytterligare information, kontakta: Maureen Lally, informationschef Skanska USA, tel +1 617-799-9759 Tor Krusell, informationsdirektör, Skanska AB, tel 070-543 87 47 Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/05/20020705BIT00060/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/05/20020705BIT00060/wkr0002.pdf

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag, fokuserat på utvalda hemmamarknader i Norden, Europa och USA. Med stöd av globala trender i urbanisering och demografi samt genom att gå i spetsen för hållbarhet, erbjuder Skanska konkurrenskraftiga lösningar i enkla såväl som de mest komplexa uppdragen, vilket hjälper både kunder och samhället att skapa en hållbar framtid. Koncernen har cirka 40 000 medarbetare. Koncernens omsättning år 2017 uppgick till 161 miljarder kronor.