Skanska bygger butikscenter med miljöprofil i Oslo för 560 miljoner kronor, NOK 475 miljoner

Skanska har fått uppdraget att bygga ut Lambertseter köpcentrum i Oslo. Kontraktssumman uppgår till NOK 475 miljoner, ca 560 miljoner kronor, vilket inkluderas i orderingången för det tredje kvartalet. Kund är fastighetsbolaget OBOS Foretningsbygg AS.

Uppdraget avser en nybyggnad i sex våningar med butiker på två plan och parkering på resterande våningar, inklusive taket. I projektet ingår även en gångbro till T-banan samt renovering och ombyggnad av en biograf och ett bibliotek. Projektet omfattar totalt 42.000 kvm.

Arbetet på plats inleds i oktober och projektet ska vara färdigställt i augusti 2010.

Lambertseter Miljö Center planeras få stark miljöprofil. Projektets miljöbelastning – t ex avseende energiförbrukning, avfall, materialval och buller – ska minimeras i såväl bygg- som driftsfasen.

Skanska Norge är inriktat på bygg- och anläggningsverksamhet. Enheten har ca 4.500 medarbetare. Skanska Norge hade 2007 intäkter på ca 12,8 miljarder kronor. I Norge är Skanska även verksamt inom utveckling av bostadsprojekt och PPP-projekt, offentlig-privat samverkan.

För ytterligare information, kontakta:

Geir Linge, informationschef, Skanska Norge, tel +47 4000 6400
Peter Gimbe, presschef, Skanska AB, tel 08-753 88 38
Direktlinje för media: 08-753 88 99

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag, fokuserat på utvalda hemmamarknader i Norden, Europa och USA. Med stöd av globala trender i urbanisering och demografi samt genom att gå i spetsen för hållbarhet, erbjuder Skanska konkurrenskraftiga lösningar i enkla såväl som de mest komplexa uppdragen, vilket hjälper både kunder och samhället att skapa en hållbar framtid. Koncernen har cirka 40 000 medarbetare. Koncernens omsättning år 2017 uppgick till 161 miljarder kronor.