Skanska bygger datacenter i USA för USD 179 miljoner, ca 1,2 miljarder kronor

Skanska har fått uppdraget att bygga ett datacenter i nordöstra USA. Kontraktssumman uppgår till USD 179 miljoner, ca 1.230 miljoner kronor, vilket inkluderas i orderingången för det tredje kvartalet 2007. Kund är ett ledande New York-baserat företag inom finanssektorn.

Anläggningen kommer att ha strategisk betydelse för kundens framtida verksamhet. Skanska har tidigare byggt liknande anläggningar för bl a IBM och Nasdaq, utöver ett stort antal tekniskt avancerade byggnader för t ex företag inom biotek- och telekomsektorerna.

Skanska USA Building är ett ledande byggtjänsteföretag med verksamhet i USA inom byggande, byggledning, konstruktion och design/bygg. Bolaget assisterar även vid validering av anläggningar för läkemedelsindustrin. Kunderna representerar ett brett spektrum av amerikansk industri, inklusive läkemedel, hälsovård, utbildning, elektronik, infrastruktur, sport och underhållning. Bolaget är baserat i Parsippany, New Jersey, och har ca 3.900 medarbetare. Förra året uppgick intäkterna till ca 30 miljarder kronor.

För ytterligare information, kontakta:

Tom Crane, Senior Vice President Communication,
Skanska USA Building, tel +1 973 753 3450
Peter Gimbe, presschef, Skanska AB, tel 08-753 88 38
Direktlinje för media: 08-753 88 99

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag, fokuserat på utvalda hemmamarknader i Norden, Europa och USA. Med stöd av globala trender i urbanisering och demografi samt genom att gå i spetsen för hållbarhet, erbjuder Skanska konkurrenskraftiga lösningar i enkla såväl som de mest komplexa uppdragen, vilket hjälper både kunder och samhället att skapa en hållbar framtid. Koncernen har cirka 40 000 medarbetare. Koncernens omsättning år 2017 uppgick till 161 miljarder kronor.