Skanska bygger flygterminal i Prag för 886 miljoner kronor - Skanskas andel är 643 miljoner kronor Skanska har fått uppdraget att bygga en ny terminal vid Prags internationella flygplats. Kontraktet är värt totalt 886 miljoner kronor, CZK 3,2 miljarder. Skanska har 72,5 procent av kontraktet, motsvarande 643 miljoner kronor. Kund är den tjeckiska flygplatsmyndigheten (Èeská správa letis¤, s.p.). Kontraktet inkluderas i orderingången för det fjärde kvartalet 2003. Projektet är ett av de största offentliga uppdragen i Tjeckien på senare år. Finansieringen sker genom den Europeiska Investeringsbanken, EIB. Den nya terminalen på Prags internationella flygplats Ruzynì uppförs i två plan med en yta på 28.690 kvm. Byggnaden som ska rymma såväl en avgångs- som en ankomsthall kommer att förbindas med befintliga terminalbyggnader. Arbetet inleds inom kort och terminalen ska färdigställas under 2005. Uppdraget genomförs i ett konsortium med österrikiska Strabag. Nyligen fick Skanskas dotterbolag Skanska CZ också ett av Tjeckiens största design- och bygguppdrag - den tjeckiska banken CSOB's nya huvudkontor i Prag. Detta kontrakt är värt 772 miljoner kronor (CZK 2.740 miljoner). Skanska CZ genomför för närvarande också bygget av Sazka Arena i Prag. Detta 815-miljonersuppdrag är Tjeckiens största pågående byggprojekt. Arenan med plats för ca 18.000 åskådare ska stå klar till ishockey-VM 2004. För ytterligare information, kontakta: Arne Kejdana, presschef, Skanska CZ, tel +420 267 095 444, 737 255 016 Peter Gimbe, presschef, Skanska AB, tel 08-753 88 37 Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/18/20031118BIT00350/wkr0001.pdf